مالیات خودرو | انواع و نحوه محاسبه آنها

مالیات خودرو نوعی از مالیات مستقیم است که به موجب آن صاحبان ماشین‌های سواری با ارزش بالای 1 میلیارد و 500 میلیون تومان موظف هستند که مبلغ مشخصی از ارزش خودرو را با توجه به جدول اعلام شده را به دولت بپردازند. در ادامه با آیسان تک همراه باشید.

همچنین تمام افرادی که دارای چند خودروی شخصی به نام خود یا فرزندان زیر 18 سال تحت تکلف خود دارند به طوری که مجموع ارزش آنها بالای 1میلیارد و 500 میلیون تومان است نیز مشمول پرداخت مالیات سالیانه می‌باشند.

مالیات خودرو

مالیات خودرو چیست

یک نوع مالیات است که در بسیاری از کشورها به عنوان بخشی از درآمدهای دولت اعمال می‌شود. هدف اصلی از این مالیات، تأمین منابع مالی برای دولت و پشتیبانی از بودجه‌های عمومی و نیازهای مختلف کشور است. مالیات خودرو معمولاً بر اساس میزان ارزش یا خصوصیات خودروها محاسبه می‌شود.

انواع مالیات خودرو‌

  • مالیات سالیانه
  • مالیات بر نقل و انتقال
  • مالیات بر عایدی
  • مالیات خودروهای لوکس

عوامل زیر می‌توانند تأثیرگذار بر مالیات خودرو

1.ارزش خودرو

بسیاری از کشورها از مالیات بر ارزش افزوده (مالیات مصرف) برای خرید و فروش خودروها استفاده می‌کنند. این مالیات معمولاً به مبلغ کل فروش اضافه می‌شود.

2.مصرف سوخت

برخی کشورها مالیات را بر اساس مصرف سوخت محاسبه می‌کنند. خودروهای با مصرف سوخت بیشتر ممکن است مالیات بیشتری بپردازند.

3.سن خودرو

در برخی جاها، سن خودرو نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. خودروهای قدیمی‌تر ممکن است مالیات کمتری داشته باشند.

4.مشخصات فنی و محیطی

در بعضی موارد، خودروهای با مشخصات فنی و محیطی بهینه‌تر (مانند توان موتور کمتر و آلایندگی پایین‌تر) می‌توانند مالیات کمتری داشته باشند.

5.سیاست‌های دولتی

دولت‌ها ممکن است با تنظیمات سیاستی مالیات را به منظور تنظیم بازار خودرو و تحقق اهداف اقتصادی، محیطی یا اجتماعی تغییر دهند.

استفاده از مالیات به‌عنوان یک منبع درآمدی برای دولت، به دولت امکان می‌دهد تا منابع مالی لازم برای تأمین خدمات عمومی مانند بهبود زیرساخت‌ها، بهداشت، آموزش و سایر بخش‌های اجتماعی را فراهم کند.

مالیات سالیانه خودرو چیست

مالیات سالانه، هزینه‌ای است که به عنوان عوارض سالانه شهرداری بابت استفاده از خدمات شهرداری در زمینه حمل و نقل خودروها، باید هر سال پرداخت کنید.

محاسبه عوارض سالیانه خودرو

محصولات داخلی معادل 0.1 درصد قیمت رسمی (قیمت کارخانه)

محصولات وارداتی معادل 0.15 درصد ارزش خودرو

استعلام عوارض سالیانه خودرو

برای استعلام می‌توان به صورت حضوری به دفاتر پیش‌خوان مراجعه کرد. یا از طریق سایت شهرداری و همچنین اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند بصورت غیر حضوری عوارض سالیانه خودرو را استعلام گرفت. هموطنان تهرانی نیز می‌توانند با مراجعه به سایت تهران من با وارد کردن اطلاعات خودروی خود نسبت به پرداخت مالیات سالانه اقدام نمایند.

مالیات بر نقل و انتقال خودرو

مالیاتی است که هنگام خرید و فروش ماشین باید پرداخت شود. و به این صورت است که برای خودروهای داخلی 1 درصد و برای خودروهای خارجی 2 درصد ارزش آنها در نظر گرفته شده است. ارزش گذاری خودروها به این صورت محاسبه می‌شود که به ازای هر سال عمر خودرو تا 6 سال مبلغ 10 درصد از ارزش خودرو کم می‌شود و از سال 7م محاسبه روند کاهش ارزش خودرو متوقف شده و میزان 40 درصد در نظر گرفته می‌شود. معمولا فروشنده موظف به پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو می‌باشد. اما ممکن است با توافقی که بین طرفین معامله انجام می‌گیرد، این پرداخت به عهده طرف دیگر قرار گیرد.

ضمانت اجرایی پرداخت مالیات

در سال 1402 ضمانت اجرایی که در صورت پرداخت نکردن مالیات در نظر گرفته شده است، به این صورت می‌باشد که ثبت نقل و انتقال خودروهای مشمول مالیات در سال 1402 امکان پذیر نمی‌باشد. مشمولین باید برای ثبت نقل و انتقال خودروی خود ابتدا اقدام به پرداخت مالیات خود کنند.

مالیات بر عایدی خودرو

این نوع از مالیات تنها مشمول آن دسته از خودروهایی که از سامانه یکپارچه خودرو خریداری شده‌اند می‌شود. به این صورت که اگر مالک خودرو تا مدت یک سال از زمان دریافت خودرو اقدام به فروش آن کند موظف است 30 درصد از سود فروش خودرو (نسبت به قیمت پایه خودرو که کمپانی اعلام می‌کند) را به عنوان مالیات بر عایدی خودرو به دولت پرداخت کند. لازم به ذکر است که مالک خودرو را بیش از یک سال داشته باشد و سپس اقدام به فروش آن کند دیگر مشمول مالیات عایدی نمی‌شود.

مالیات خودروهای لوکس سال 1402

بر اساس قانون در سال 1402 خودروهایی که ارزش آنها تا 3 میلیارد تومان است از پرداخت مالیات معاف می‌باشند. خودروهای بالای 3 میلیارد تومان مشمول 1 درصد مالیات به ازای هر دستگاه خودرو می‌باشند.

مالیات خودرو لاکچری

جدول مالیات خودرو سال 1402

* موارد اعلام شده، بر اساس سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1402، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

مجموع ارزش خودروهای سواری و وانت دوکابین اشخاص (خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل خود) چنانچه بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خودرو لوکس می‌شوند. نحوه محاسبه مالیات خودرو لوکس در سال 1401 همانند سال 1400 و برپایه ارزش خودروهاست:

ارزش خودروهاعوارض مالیات لوکس
تا سقف 1 میلیارد تومانمعاف از مالیات
مابین 1 تا 1.5 میلیارد تومانسالانه 1 درصد
مابین 1.5 تا 3 میلیارد تومانسالانه 2 درصد
مابین 3 تا 4.5 میلیارد تومانسالانه 3 درصد
بیش از 4.5 میلیارد تومانسالانه 4 درصد

 

نحوه محاسبه مالیات خودرو

محاسبه مالیات خودرو با توجه به جدول بالا محاسبه می‌شود. به این صورت که مازاد ارزش هر خودرو نسبت به جدول را محاسبه کرده و با اعمال درصد مشخص شده نسبت به قیمت مازاد میزان مالیات آن مشخص می‌شود. مثلا خودرویی با ارزش 1 میلیارد و 700 میلیون تومان به این صورت محاسبه می‌شود که 200 میلیون مازاد خودرو نسبت به 1 میلیارد و 500 میلیون تومان با درصد اعلام شده توسط دولت اعمال می‌شود و میزان مالیات مشخص می‌شود.

سامانه پرداخت مالیات خودرو

دولت برای تسریع انجام امور مودیان  و همچنین جلوگیری از هدر رفت زمان مشمولین مالیات اقدام به راه اندازی سامانه expcar.tax.gov.ir کرده است. تا قبل از راه اندازی این سایت تسویه مالیات خودرو در دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گرفت. از این به بعد مشمولین این طرح مالیاتی می‌توانند با ورود به این سامانه اقدامه به پرداخت مالیات خود کنند.

مراحل ورود به سامانه پرداخت مالیات بر نقل و انتقال

1-در مرورگر خود عبارت “درگاه ملی خدمات مالیاتی” یا آدرس “my.tax.gov.ir” را جست و جو کنید.

2-اگر برای اولین بار است که می‌خواهید از خدمات سامانه استفاده کنید ابتدا باید در my.tax.gov.ir ثبت نام کنید.

3-سپس نام کاربری (کد ملی) و رمز عبوری که هنگام ثبت نام دریافت کرده‌اید را وارد کنید و وارد شوید.

4-در این مرحله یک کد شش رقمی برای شما ارسال می‌شود. این کد را وارد کرده و مجدد دکمه ورود را بزنید.

5-از منوی سمت راست وارد قسمت مالیات بر نقل و انتقال خودرو شوید و فرآیند پرداخت را انجام دهید.

فهرست مطالب

پست های مرتبط