مدیریت موجودی به فرآیند سفارش، ذخیره، استفاده و فروش موجودی یک شرکت اشاره دارد. این فرآیند شامل مدیریت مواد خام، اجزاء و محصولات نهایی و همچنین انبارداری و پردازش چنین اقلامی است. انواع مختلفی از مدیریت موجودی وجود دارد که بسته به نیاز شرکت، هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه با آیسان تک همراه باشید.
مزایای مدیریت موجودی
موجودی یک شرکت یکی از با ارزش ترین دارایی های آن است. در خردهفروشی، تولید، خدمات غذایی، و سایر بخشهای دارای موجودی، نهادهها و محصولات نهایی یک شرکت هسته اصلی کسبوکار آن است. کمبود موجودی در زمان و مکان مورد نیاز می تواند بسیار مضر باشد.
در عین حال، موجودی را می توان به عنوان یک بدهی (نه به معنای حسابداری) در نظر گرفت. یک موجودی بزرگ خطر فاسد شدن، سرقت، آسیب یا تغییر تقاضا را به همراه دارد.
به این دلایل، مدیریت موجودی برای مشاغل با هر اندازه ای مهم است. دانستن زمان ذخیره مجدد موجودی، مقدار خرید یا تولید، قیمت پرداخت و همچنین زمان و قیمت فروش می تواند به راحتی به تصمیمات پیچیده تبدیل شود. کسبوکارهای کوچک معمولاً سهام را بهصورت دستی پیگیری میکنند و با استفاده از فرمولهای صفحهگسترده (Excel) نقاط و مقادیر مجدد سفارش را تعیین میکنند. شرکتهای بزرگتر از نرم افزار تخصصی برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) استفاده خواهند کرد. بزرگترین شرکت ها از نرم افزار بسیار سفارشی شده به عنوان برنامه های کاربردی سرویس (SaaS) استفاده می کنند.
استراتژی های مدیریت موجودی
در مدیریت موجودی استراتژی مناسب بسته به صنعت متفاوت است. یک انبار نفت قادر است مقادیر زیادی از موجودی را برای دوره های زمانی طولانی ذخیره کند و به آن اجازه می دهد تا منتظر افزایش تقاضا باشد. در حالی که ذخیره سازی نفت گران و مخاطره آمیز است. مثلا آتش سوزی در بریتانیا در سال 2005 به میلیون ها پوند خسارت و جریمه منجر شد.
مشاغلی که با کالاهای فاسد شدنی یا محصولاتی که تقاضا برای آنها بسیار حساس به زمان است (به عنوان مثال، تقویم های سال جاری) معامله در موجودی کالا یک گزینه نیست و قضاوت نادرست در مورد زمان یا مقدار سفارش ها می تواند پرهزینه باشد.
برای شرکتهایی که زنجیرههای تامین و فرآیندهای تولیدی پیچیدهای دارند، ایجاد تعادل بین ریسکهای مازاد موجودی و کمبود دشوار است. برای دستیابی به این تعادل، شرکت ها چندین روش را برای مدیریت موجودی، از جمله برنامه ریزی به موقع (JIT) و برنامه ریزی نیاز مواد (MRP) توسعه داده اند.
برخی از شرکت ها، مانند شرکت های خدمات مالی، موجودی فیزیکی ندارند و بنابراین باید به مدیریت فرآیند خدمات متکی باشند.
موجودی چیست؟
اصطلاح موجودی یک دارایی جاری را نشان می دهد. زیرا یک شرکت معمولاً قصد دارد کالاهای نهایی خود را در مدت زمان کوتاهی، مثلا یک سال، بفروشد. موجودی باید به صورت فیزیکی شمارش یا اندازه گیری شود تا بتوان آن را در ترازنامه قرار داد. شرکتها معمولاً سیستمهای مدیریت موجودی پیچیدهای را حفظ میکنند که قادر به ردیابی سطوح موجودی در زمان واقعی است.
تفاوت زنجیره تامین و زنجیره ارزش چیست؟
زنجیره ارزش چیست؟
حقوق اداره کار 1402 چقدر است؟ جدول حداقل حقوق و مزایا وزارت کار 1402
روش های محاسبه موجودی
موجودی با استفاده از یکی از سه روش محاسبه می شود:
- (FIFO) هزینه یابی اول در اول
- (LIFO) هزینه یابی آخرین در اول
- هزینه یابی میانگین موزون
حساب موجودی معمولاً از چهار دسته مجزا تشکیل شده است:
1-مواد اولیه
نشان دهنده مواد مختلفی است که یک شرکت برای فرآیند تولید خود خریداری می کند. این مواد باید قبل از اینکه یک شرکت بتواند آنها را به کالای آماده برای فروش تبدیل کند، کار قابل توجهی را پشت سر بگذارد.
2- کار در فرآیند
که به عنوان کالای در حال فرآیند نیز شناخته می شود نشان دهنده مواد خام در فرآیند تبدیل شدن به محصول نهایی است.
3- کالاهای تمام شده
محصولات تکمیل شده ای هستند که به راحتی برای فروش به مشتریان یک شرکت در دسترس هستند.
4- کالا
نشان دهنده کالاهای نهایی است که یک شرکت از یک تامین کننده برای فروش مجدد در آینده خریداری می کند.
روش های مدیریت موجودی
بسته به نوع کسب و کار یا محصول مورد تجزیه و تحلیل، یک شرکت از روش های مختلف مدیریت موجودی استفاده می کند. برخی از این روشهای مدیریتی عبارتند از:
- تولید بهموقع (JIT)
- برنامهریزی نیاز مواد (MRP)
- مقدار سفارش اقتصادی (EOQ)
- فروش روزانه موجودی (DSI)
مدیریت به موقع (JIT)
مدل تولیدی JIT در دهه 1960 و 1970 در ژاپن ایجاد شد. تویوتا موتور (TM) بیشترین سهم را در توسعه آن داشته است.
این روش به شرکتها اجازه میدهد تا مقادیر قابلتوجهی در پول خود صرفهجویی کنند و ضایعات را با نگهداری تنها موجودی مورد نیاز خود برای تولید و فروش محصولات کاهش دهند. این رویکرد هزینه های ذخیره سازی و بیمه و همچنین هزینه انحلال یا دور ریختن موجودی اضافی را کاهش می دهد.
مدیریت موجودی JIT می تواند مخاطره آمیز باشد. اگر تقاضا به طور غیرمنتظره ای افزایش یابد، ممکن است تولیدکننده نتواند موجودی مورد نیاز خود را برای برآورده کردن این تقاضا تامین کند، و این به اعتبار آن نزد مشتریان لطمه می زند و کسب و کار را به سمت رقبا سوق می دهد. حتی کوچکترین تاخیرها نیز می تواند مشکل ساز باشد. اگر ورودی کلیدی «در زمان مقرر» وارد نشود، ممکن است یک گلوگاه ایجاد شود.
برنامه ریزی مورد نیاز مواد (MRP)
این روش مدیریت موجودی، وابسته به پیشبینی فروش است، به این معنی که تولیدکنندگان باید سوابق فروش دقیقی داشته باشند تا برنامهریزی دقیق نیازهای موجودی را امکانپذیر کند و این نیازها را به موقع با تامینکنندگان مواد ارتباط برقرار کند.
برای مثال، یک تولیدکننده اسکی که از سیستم موجودی MRP استفاده میکند، ممکن است اطمینان حاصل کند که موادی مانند پلاستیک، فایبرگلاس، چوب و آلومینیوم بر اساس سفارشهای پیشبینیشده موجود هستند. ناتوانی در پیشبینی دقیق فروش و برنامهریزی خرید موجودی منجر به ناتوانی سازنده در انجام سفارشات میشود.
مقدار سفارش اقتصادی (EOQ)
این مدل در مدیریت موجودی با محاسبه تعداد واحدهایی که یک شرکت باید با هر سفارش دستهای به موجودی خود اضافه کند، استفاده میشود تا با فرض تقاضای مصرفکننده ثابت، کل هزینههای موجودی خود را کاهش دهد. هزینه های موجودی در مدل شامل هزینه های نگهداری و راه اندازی است.
مدل EOQ به دنبال این است که اطمینان حاصل کند که مقدار مناسبی از موجودی در هر دسته سفارش داده شده است، بنابراین یک شرکت مجبور نیست مرتباً سفارش دهد و موجودی اضافی در دسترس نباشد. فرض میکند که بین هزینههای نگهداری موجودی و هزینههای راهاندازی موجودی، معاوضهای وجود دارد، و هزینههای موجودی کل زمانی به حداقل میرسد که هزینههای راهاندازی و هزینههای نگهداری به حداقل برسد.
روز فروش موجودی (DSI)
این نسبت مالی نشاندهنده میانگین زمان در روز است که یک شرکت برای تبدیل موجودی کالاهای خود، از جمله کالاهایی که در حال انجام هستند، به فروش میگذراند. DSI همچنین به عنوان میانگین سن موجودی، روز موجودی موجود (DIO)، روز در موجودی (DII)، روز فروش در موجودی یا موجودی روز شناخته می شود و به روش های مختلفی تفسیر می شود.
این شکل که نقدینگی موجودی را نشان میدهد، نشاندهنده چند روز موجودی موجودی فعلی یک شرکت است. به طور کلی، DSI کمتر ترجیح داده می شود زیرا نشان دهنده مدت زمان کوتاه تری برای پاک کردن موجودی است، اگرچه میانگین DSI از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است.
مدیریت موجودی پرچم قرمز
اگر شرکتی مکرراً روش حسابداری موجودی خود را بدون توجیه منطقی تغییر دهد، احتمالاً مدیریت آن تلاش میکند تصویر روشنتری از کسبوکار خود ترسیم کند.
حذف مکرر موجودی می تواند نشان دهنده مشکلات یک شرکت در فروش کالاهای نهایی یا منسوخ شدن موجودی باشد. این همچنین میتواند پرچمهای قرمز را با توانایی شرکت در رقابت ماندن و تولید محصولاتی که برای مصرفکنندگان در آینده جذاب باشد، افزایش دهد.
تیم کوک چگونه از مدیریت موجودی در اپل استفاده کرد؟
مدیر عامل اپل، تیم کوک به عنوان یک نابغه موجودی شناخته می شود. کوک می گوید: «موجودی مانند محصولات لبنی است. هیچ کس نمی خواهد شیر فاسد بخرد. به همین دلیل، مدیریت موجودی می تواند میلیون ها شرکت را پس انداز کند.
نمونه ای از مدیریت موجودی
بیایید به نمونه ای از سیستم موجودی به موقع (JIT) نگاه کنیم. با این روش، یک شرکت کالا را تا حد امکان نزدیک به زمانی که واقعاً مورد نیاز است دریافت می کند. بنابراین، اگر یک سازنده خودرو نیاز به نصب کیسه هوا در خودرو داشته باشد، به جای اینکه همیشه در انبار موجود باشد، کیسه هوا را دریافت میکند، زیرا این خودروها به خط مونتاژ می آیند.
جمع بندی
مدیریت موجودی، بخش مهمی از عملیات تجاری است. مدیریت صحیح موجودی به نوع کسب و کار و نوع محصولی که می فروشد بستگی دارد. ممکن است یک نوع کامل از مدیریت موجودی وجود نداشته باشد، زیرا هر کدام مزایا و معایبی دارند. اما بهرهگیری از مناسبترین نوع سبک مدیریت موجودی میتواند راه درازی داشته باشد.