زنجیره ارزش چیست؟

زنجیره ارزش مجموعه ای از مراحل متوالی است که برای ایجاد یک محصول نهایی، از طراحی اولیه تا رسیدن به دست مشتری، انجام می شود. درون این زنجیره هر مرحله از فرآیند یک ارزش به محصول افزوده می‌شود. از جمله مراحل منبع‌یابی، تولید و بازاریابی تولید آن را مشخص می‌کند. در ادامه با آیسان تک همراه باشید.

زنجیره ارزش

شناخت زنجیره های ارزش

به دلیل رقابت روزافزون برای قیمت‌های بی‌رقیب، محصولات استثنایی و وفاداری مشتریان، شرکت‌ها باید به طور مستمر ارزشی را که ایجاد می‌کنند بررسی کنند تا مزیت رقابتی خود را حفظ کنند. یک زنجیره ارزش می تواند به یک شرکت کمک کند تا زمینه هایی از کسب و کار خود را که ناکارآمد هستند تشخیص دهد، سپس استراتژی هایی را اجرا کند که رویه های آن را برای حداکثر کارایی و سودآوری بهینه کند.

علاوه بر اطمینان از اینکه مکانیک های تولید یکپارچه و کارآمد هستند، بسیار مهم است که کسب و کارها مشتریان را به اندازه کافی مطمئن و مطمئن نگه دارند که وفادار بمانند. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش نیز می تواند به این امر کمک کند. هدف کلی یک زنجیره ارزش ارائه بیشترین ارزش با کمترین هزینه به منظور ایجاد مزیت رقابتی است.

تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش

یک شرکت تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش را با ارزیابی رویه های دقیق مربوط به هر مرحله از تجارت خود انجام می دهد. هدف از تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش افزایش کارایی تولید است تا یک شرکت بتواند حداکثر ارزش را با کمترین هزینه ممکن ارائه دهد.

  • زنجیره ارزش یک مدل کسب و کار گام به گام برای تبدیل یک محصول یا خدمت از ایده به واقعیت است.
  • فرآیند زنجیره ارزش به افزایش کارایی یک کسب و کار کمک می کند تا کسب و کار بتواند بیشترین ارزش را با کمترین هزینه ممکن ارائه دهد.
  • هدف نهایی یک زنجیره ارزش ایجاد مزیت رقابتی برای یک شرکت با افزایش بهره وری و در عین حال منطقی نگه داشتن هزینه ها است.
  • تئوری زنجیره ارزش پنج فعالیت اصلی و چهار فعالیت پشتیبانی شرکت را تجزیه و تحلیل می کند.

“بیشتر بخوانید”

مزیت رقابتی

مایکل ای پورتر، از دانشکده بازرگانی هاروارد، مفهوم زنجیره ارزش را در کتاب خود با عنوان “مزیت رقابتی: ایجاد و پایداری عملکرد برتر” معرفی کرد. او نوشت: “مزیت رقابتی را نمی توان با نگاه کردن به یک شرکت به عنوان یک کل درک کرد. این مزیت از بسیاری از فعالیت های گسسته ای ناشی می شود که یک شرکت در طراحی، تولید، بازاریابی، ارائه و حمایت از محصول خود انجام می دهد”.

به عبارت دیگر، به حداکثر رساندن ارزش در هر نقطه خاص در فرآیندهای یک شرکت مهم است.

مزیت رقابتی در زنجیره ارزش

اجزای یک زنجیره ارزش

پورتر در مفهوم زنجیره ارزش خود، فعالیت های یک کسب و کار را به دو دسته «اولیه» و «پشتیبانی» تقسیم می کند که نمونه فعالیت های آنها را در زیر فهرست می کنیم.

فعالیت های خاص در هر دسته با توجه به صنعت متفاوت خواهد بود.

فعالیت های اولیه

نمونه فعالیت های اولیه شامل پنج جزء است و همه برای ارزش افزوده و ایجاد مزیت رقابتی ضروری هستند:

  • لجستیک ورودی شامل کارکردهایی مانند دریافت، انبارداری و مدیریت موجودی است.
  • عملیات شامل رویه هایی برای تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی است.
  • فعالیت لجستیک خروجی شامل فعالیت هایی برای توزیع محصول نهایی به مصرف کننده است.
  • بازاریابی و فروش شامل استراتژی هایی برای افزایش دید و هدف قرار دادن مشتریان مناسب مانند تبلیغات، تبلیغات و قیمت گذاری است.
  • خدمات شامل برنامه‌هایی برای نگهداری محصولات و ارتقای تجربه مصرف‌کننده مانند خدمات مشتری، تعمیر و نگهداری، تعمیر، بازپرداخت و تعویض است.

“بیشتر بخوانید”

فعالیت های پشتیبانی

نقش فعالیت های حمایتی کمک به کارآمدتر شدن فعالیت های اولیه است. هنگامی که کارایی هر یک از چهار فعالیت پشتیبانی را افزایش دهید، حداقل یکی از پنج فعالیت اصلی به نفع آن است. این فعالیت های پشتیبانی عموماً به عنوان هزینه های سربار در صورت سود و زیان شرکت نشان داده می شوند:

  • تدارکات مربوط به نحوه تهیه مواد خام توسط یک شرکت است.
  • توسعه فناوری در مرحله تحقیق و توسعه (R&D) یک شرکت استفاده می شود – مانند طراحی و توسعه تکنیک های تولید و فرآیندهای خودکار.
  • مدیریت منابع انسانی (HR) شامل استخدام و حفظ کارکنانی است که استراتژی تجاری شرکت را برآورده می کنند و به طراحی، بازاریابی و فروش محصول کمک می کنند.
  • زیرساخت شامل سیستم های شرکت و ترکیب تیم مدیریتی آن مانند برنامه ریزی، حسابداری، مالی و کنترل کیفیت است.

فعالیت های پشتیبانی زنجیره ارزش

نمونه هایی از زنجیره های ارزش

شرکت استارباکس

استارباکس (SBUX) یکی از محبوب ترین نمونه های شرکتی را ارائه می دهد که مفهوم زنجیره ارزش را درک کرده و با موفقیت اجرا می کند. مقالات متعددی در مورد اینکه Starbucks چگونه زنجیره ارزش را در مدل کسب و کار خود گنجانده است، وجود دارد.

تاجر جو – Trader Joe’s

مثال دیگر، فروشگاه خواربار فروشی خصوصی Trader Joe’s است که همچنین در مورد ارزش فوق العاده و مزیت رقابتی آن مطبوعات زیادی دریافت کرده است. از آنجایی که شرکت خصوصی است، جنبه های زیادی از استراتژی آن وجود دارد که ما نمی دانیم. با این حال، وقتی وارد فروشگاه Trader Joe می‌شوید، می‌توانید به آسانی مواردی از کسب‌وکار Trader Joe را مشاهده کنید که منعکس‌کننده پنج فعالیت اصلی زنجیره ارزش است.

1- لجستیک ورودی

برخلاف سوپرمارکت‌های سنتی، Trader Joe’s تمام کارهای دریافت، قفسه‌بندی و ذخیره‌سازی موجودی خود را در ساعات منظم فروشگاه انجام می‌دهد. اگرچه این سیستم به طور بالقوه برای خریداران دیوانه کننده است، اما صرفه جویی در هزینه ها به تنهایی از نظر دستمزد کارکنان ایجاد می کند. علاوه بر این، تدارکات انجام این کار در حالی انجام می‌شود که مشتریان هنوز در حال خرید هستند، این پیام استراتژیک را ارسال می‌کند که «همه ما در این کار با هم هستیم.

2- عملیات

در اینجا مثالی از این است که چگونه یک شرکت می تواند زنجیره ارزش را به طور خلاقانه اعمال کند. در فعالیت اولیه شماره دو در بالا، “تبدیل مواد خام به محصول نهایی” به عنوان یک فعالیت “عملیات” ذکر شده است. با این حال، از آنجایی که تبدیل مواد خام جنبه ای از صنعت سوپرمارکت نیست، می توانیم از عملیات به معنای هر کارکرد معمولی فروشگاه مواد غذایی استفاده کنیم. بنابراین، بیایید «توسعه محصول» را جایگزین کنیم، زیرا این عملیات برای Trader Joe حیاتی است.

این شرکت محصولات خود را با دقت انتخاب می‌کند و اقلامی را که معمولاً در جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید، در آن قرار می‌گیرد. محصولات دارای برچسب خصوصی بیش از 80 درصد از پیشنهادات آن را تشکیل می دهند، که اغلب دارای بالاترین حاشیه سود نیز هستند، زیرا Trader Joe می تواند آنها را در حجم کارآمد تهیه کند. یکی دیگر از بخش‌های حیاتی توسعه محصول برای Trader Joe برنامه‌های تست طعم و مشارکت سرآشپز است که کیفیت بالا و اصلاح مداوم محصول را تضمین می‌کند.

3- تدارکات خروجی

بسیاری از سوپرمارکت ها تحویل خانه را ارائه می دهند، اما Trader Joe این کار را نمی کند. با این حال، در اینجا، می‌توانیم فعالیت لجستیک خروجی را به معنای طیف وسیعی از امکاناتی که خریداران پس از حضور در فروشگاه Trader Joe با آن‌ها مواجه می‌شوند، اعمال کنیم. این شرکت به دقت در مورد نوع تجربه ای که می خواهد هنگام بازدید از فروشگاه هایش داشته باشیم، فکر کرده است.

در میان بسیاری از تدارکات تاکتیکی تریدر جو می توان به مزه کردن آن در فروشگاه اشاره کرد. معمولاً چند محصول مزه به طور همزمان انجام می شود که فضایی سرزنده ایجاد می کند و اغلب با فصول و تعطیلات مصادف می شود. ایستگاه های چشایی دارای اقلام جدید و آشنا هستند که توسط کارکنان تهیه و سرو می شوند.

4- بازاریابی و فروش

Trader Joe در مقایسه با رقبای خود، به سختی بازاریابی سنتی انجام می دهد. با این حال، تمام تجربه آن در فروشگاه نوعی بازاریابی است. کپی‌رایترهای این شرکت، برچسب‌های محصول را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که به طور خاص برای مشتریانش جذاب باشد. نام تجاری منحصر به فرد و فرهنگ نوآورانه Trader Joe نشان می دهد که این شرکت مشتریان خود را به خوبی می شناسد – که باید انجام شود، زیرا شرکت در واقع نوع مشتریانی را که ترجیح می دهد انتخاب کرده و از آن مدل منحرف نشده است.

از طریق این بازاریابی غیرمستقیم سبک و تصویر، Trader Joe موفق شده است خود را در بازار متمایز کند و در نتیجه مزیت رقابتی خود را تیز کند.

5- خدمات

خدمات مشتری برای Trader Joe بسیار مهم است. به طور کلی، شما دو برابر بیشتر از خریداران در فروشگاه های آنها کارمندان می بینید. هر کاری که آنها در حال حاضر انجام می دهند، کارکنان دوستانه، آگاه و خوش بیان در درجه اول برای شما آماده هستند. کارمندان از وقفه های خریداران استقبال می کنند و فوراً برای یافتن کالای شما یا پاسخ به سؤال شما عجله می کنند. علاوه بر این، این شرکت همیشه از یک برنامه بازپرداخت بدون سوال استفاده کرده است. شما آن را دوست ندارید، پول خود را پس می گیرید.

این فهرست می‌تواند پیش از رسیدن به چهار فعالیت پشتیبانی ذکر شده در بالا ادامه یابد، زیرا Trader Joe نمونه‌ای بسیار موفق از بکارگیری تئوری زنجیره ارزش در تجارت خود است.

فهرست مطالب

زنجیره ارزش مجموعه ای از مراحل متوالی است که برای ایجاد یک محصول نهایی، از طراحی اولیه تا رسیدن به دست مشتری، انجام می شود. درون این زنجیره هر مرحله از فرآیند یک ارزش به محصول افزوده می‌شود.
یک زنجیره ارزش می تواند به یک شرکت کمک کند تا زمینه هایی از کسب و کار خود را که ناکارآمد هستند تشخیص دهد، سپس استراتژی هایی را اجرا کند که رویه های آن را برای حداکثر کارایی و سودآوری بهینه کند.
هدف از تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش افزایش کارایی تولید است تا یک شرکت بتواند حداکثر ارزش را با کمترین هزینه ممکن ارائه دهد.
شامل فعالیت های اولیه و فعالیت های پشتیبانی می‌شود.
از نمومه های موفق استفاده از زنجیره ارزش می‌توان به برند های استارباکس و تاجر جو اشاره کرد.

پست های مرتبط