تفاوت زنجیره تامین و ارزش چیست؟

اصلی ترین تفاوت زنجیره تامین و ارزش این است که در هر مرحله از زنجیره ارزش، یک ارزش به محصول اضافه می‌شود. اما در بحث زنجیره تامین ما با بحث ارزش در محصول سر و کار نداریم. در ادامه با آیسان تک همراه باشید.

تفاوت زنجیره ارزش و تامین

دیگر تفاوت های زنجیره تامین و ارزش

زنجیره تامینزنجیره ارزش
مدیریت عملیات مدیریت کسب و کار
رسیدن به رضایت مشتریرسیدن به مزیت رقابتی
تحقیق، نوآوری، توسعه، تست کردن، بسته بندی، فروش و بازاریابی و خدمات پس از فروششامل مراحل سفارش گزاری، تهیه، لوجستیک، تولید، بازاریابی، توزیع، تحویل، و پشتیبانی مشتری

زنجیره ارزش و تامین

اصطلاح زنجیره ارزش به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن کسب‌وکارها مواد خام را دریافت می‌کنند، از طریق تولید، ساخت و سایر فرآیندها به آنها ارزش می‌افزایند تا محصول نهایی ایجاد کنند و سپس محصول نهایی را به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. یک زنجیره تامین نشان دهنده مراحلی است که برای رساندن محصول یا خدمات به مشتری انجام می شود و اغلب با قطعات OEM و پس از فروش سروکار دارد.

در حالی که یک زنجیره تامین همه طرف‌ها را در برآورده کردن درخواست مشتری درگیر می‌کند و منجر به رضایت مشتری می‌شود، زنجیره ارزش مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با یکدیگر است که شرکت برای ایجاد مزیت رقابتی از آن استفاده می‌کند.

  • زنجیره ارزش فرآیندی است که در آن یک شرکت به مواد خام خود ارزش می افزاید تا محصولاتی را تولید کند که در نهایت به مصرف کنندگان فروخته می شود.
  • زنجیره تامین تمام مراحل مورد نیاز برای رساندن محصول به مشتری را نشان می دهد.
  • زنجیره ارزش به شرکت ها مزیت رقابتی در صنعت می دهد، در حالی که زنجیره تامین منجر به رضایت کلی مشتری می شود.

زنجیره ارزش

ایده زنجیره ارزش توسط مایکل پورتر، آکادمیک آمریکایی در کتاب مزیت رقابتی: ایجاد و پایداری عملکرد برتر در سال 1985 مطرح شد. او از این ایده استفاده کرد تا نشان دهد که چگونه شرکت ها برای تولید محصولاتی که در نهایت به مردم فروخته می شوند، به مواد خام خود ارزش افزوده می دهند.

مفهوم زنجیره ارزش از دیدگاه مدیریت کسب و کار می آید. مدیران زنجیره ارزش به دنبال فرصت هایی برای افزودن ارزش به کسب و کار هستند. آن‌ها ممکن است به دنبال راه‌هایی برای کاهش کمبود، تهیه برنامه‌های محصول و همکاری با دیگران در زنجیره باشند تا به مشتری ارزش بیافزایند.

مراحل فرآیند زنجیره ارزش

پنج مرحله در فرآیند زنجیره ارزش وجود دارد. آنها به شرکت توانایی ایجاد ارزشی بیش از هزینه ارائه کالاها یا خدمات خود به مشتریان را می دهند. به حداکثر رساندن فعالیت ها در هر یک از پنج مرحله به شرکت اجازه می دهد تا نسبت به رقبا در صنعت خود مزیت رقابتی داشته باشد. پنج مرحله یا فعالیت عبارتند از:

1- لجستیک ورودی: دریافت، انبارداری و کنترل موجودی.

2- عملیات: فعالیت های ارزش آفرینی که ورودی ها را به محصول تبدیل می کند، مانند مونتاژ و ساخت.

3- لجستیک خروجی: فعالیت های مورد نیاز برای رساندن محصول نهایی به مشتری. اینها شامل انبارداری، مدیریت موجودی، انجام سفارش و حمل و نقل است.

4- بازاریابی و فروش: فعالیت های مرتبط با ترغیب خریدار به خرید محصول.

5- خدمات: فعالیت هایی که باعث حفظ و افزایش ارزش محصول می شود، مانند پشتیبانی مشتری و خدمات گارانتی.

پورتر می‌گوید برای کمک به ساده‌سازی پنج مرحله اولیه، زنجیره ارزش نیز به یک سری فعالیت‌های پشتیبانی نیاز دارد. اینها شامل تدارکات، توسعه فناوری، مدیریت منابع انسانی و زیرساخت است.

یک زنجیره ارزش سودآور مستلزم ارتباط بین آنچه مصرف کنندگان تقاضا می کنند و آنچه شرکت تولید می کند، دارد. به بیان ساده، اتصال یا توالی در زنجیره ارزش از درخواست مشتری سرچشمه می گیرد، در فرآیند زنجیره ارزش حرکت می کند و در نهایت به محصول نهایی ختم می شود. زنجیره‌های ارزش تمرکز زیادی روی مواردی مانند آزمایش محصول، نوآوری، تحقیق و توسعه و بازاریابی دارند.

زنجیره تامین

زنجیره تامین شامل جریان تمام اطلاعات، محصولات، مواد و وجوه بین مراحل مختلف ایجاد و فروش یک محصول به کاربر نهایی است. مفهوم زنجیره تامین از دیدگاه مدیریت عملیاتی می آید. هر مرحله از فرآیند – از جمله ایجاد یک کالا یا خدمات، تولید آن، انتقال آن به محل فروش و فروش آن – بخشی از زنجیره تامین یک شرکت است.

زنجیره تامین شامل تمام عملکردهای درگیر در دریافت و تکمیل درخواست مشتری است. این توابع عبارتند از:

  • توسعه محصول
  • بازار یابی
  • عملیات
  • توزیع
  • دارایی، مالیه، سرمایه گذاری
  • خدمات مشتری

مدیریت زنجیره تامین برای اکثر شرکت‌ها فرآیند مهمی است و پیوندهای زیادی را در شرکت‌های بزرگ شامل می‌شود. به همین دلیل، مدیریت زنجیره تامین نیاز به مهارت و تخصص زیادی برای نگهداری دارد.

مهم: ذینفعان اصلی در زنجیره ارزش سهامداران و سرمایه گذاران هستند، در حالی که شرکای زنجیره تامین، سهامداران مهم در زنجیره تامین هستند.

در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که لجستیک – یا حمل و نقل کالا – مترادف با زنجیره تامین است، این تنها بخشی از معادله است. زنجیره تامین شامل هماهنگی چگونگی و زمان تولید محصولات و نحوه حمل و نقل آنها می شود.

نگرانی اصلی مدیریت زنجیره تامین هزینه مواد و تحویل موثر محصول است. مدیریت صحیح زنجیره تامین می تواند هزینه های مصرف کننده را کاهش دهد و سود را برای تولید کننده افزایش دهد.

فهرست مطالب

اصلی ترین تفاوت زنجیره تامین و ارزش این است که در هر مرحله از زنجیره ارزش، یک ارزش به محصول اضافه می‌شود.
زنجیره تامین شامل: مدیریت عملیات، رسیدن به رضایت مشتری، تحقیق، نوآوری، توسعه، تست کردن، بسته بندی، فروش و بازاریابی و خدمات پس از فروش می‌شود و زنجیره ارزش شامل: مدیریت کسب و کار، رسیدن به مزیت رقابتی، شامل مراحل سفارش گزاری، تهیه، لوجستیک، تولید، بازاریابی، توزیع، تحویل، و پشتیبانی مشتری می باشد.
اصطلاح زنجیره ارزش به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن کسب‌وکارها مواد خام را دریافت می‌کنند، از طریق تولید، ساخت و سایر فرآیندها به آنها ارزش می‌افزایند تا محصول نهایی ایجاد کنند و سپس محصول نهایی را به مصرف‌کنندگان می‌فروشند.
لجستیک ورودی، عملیات، لجستیک خروجی، بازاریابی و فروش، خدمات
زنجیره تامین شامل جریان تمام اطلاعات، محصولات، مواد و وجوه بین مراحل مختلف ایجاد و فروش یک محصول به کاربر نهایی است.

پست های مرتبط