زنجیره تامین چیست؟

زنجیره تامین شبکه ای از افراد و شرکت هایی است که در ایجاد یک محصول و تحویل آن به مصرف کننده نقش دارند. پیوندهای زنجیره با تولید کنندگان مواد اولیه آغاز می شود و زمانی پایان می یابد که ون محصول نهایی را به کاربر نهایی تحویل دهد. در ادامه با آیسان تک همراه باشید.

زنجیره تامین

مفهوم زنجیره تامین

مدیریت زنجیره یک فرآیند حیاتی است زیرا یک زنجیره بهینه منجر به هزینه های کمتر و چرخه تولید کارآمدتر می شود. شرکت ها به دنبال بهبود زنجیره خود هستند تا بتوانند هزینه های خود را کاهش دهند و رقابتی باقی بمانند.

  • زنجیره شبکه ای از شرکت ها و افرادی است که در تولید و ارائه یک محصول یا خدمات مشارکت دارند.
  • اجزای یک زنجیره تامین شامل تولیدکنندگان، فروشندگان، انبارها، شرکت های حمل و نقل، مراکز توزیع و خرده فروشان است.
  • وظایف یک زنجیره شامل توسعه محصول، بازاریابی، عملیات، توزیع، مالی و خدمات مشتری است.
  • امروزه بسیاری از زنجیره های در مقیاس جهانی هستند.
  • مدیریت موثر زنجیره تامین منجر به کاهش هزینه ها و چرخه تولید سریعتر می شود.

آشنایی با زنجیره تامین

یک زنجیره تامین شامل هر مرحله ای است که در رساندن محصول یا خدمات نهایی به مشتری دخیل است. این مراحل ممکن است شامل تامین منابع مواد خام، انتقال آنها به تولید، سپس انتقال محصولات نهایی به مرکز توزیع یا فروشگاه خرده فروشی باشد که در آنجا به مصرف کننده تحویل داده شود. زنجیره زمانی شروع به کار می کند که یک کسب و کار سفارشی از مشتری دریافت کند. بنابراین، کارکردهای اساسی آن شامل توسعه محصول، بازاریابی، عملیات، شبکه های توزیع، امور مالی و خدمات مشتری است.

زمانی که مدیریت زنجیره موثر باشد، می تواند هزینه های کلی شرکت را کاهش داده و سودآوری آن را افزایش دهد. اگر یکی از پیوندها شکسته شود، می تواند بر بقیه زنجیره تأثیر بگذارد و می تواند هزینه بر باشد.

بیشتر بخوانید:

مدیریت ریسک چیست؟ تهدیدات و راهکارهای ریسک در تجارت

بیزینس پلن چیست؟ چگونه یک بیزینس پلن موثر بنویسیم؟

مدیریت موجودی | مزایا و انواع آن

تفاوت زنجیره تامین و زنجیره ارزش چیست؟

زنجیره ارزش چیست؟

مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین (SCM) نظارت و کنترل بر تمام فعالیت های مورد نیاز یک شرکت برای تبدیل مواد خام به محصولات نهایی است که سپس به کاربران نهایی فروخته می شود. SCM کنترل متمرکزی را برای مراحل برنامه ریزی، طراحی، ساخت، موجودی و توزیع مورد نیاز برای تولید و فروش محصولات یک شرکت فراهم می کند.

هدف SCM بهبود کارایی با هماهنگ کردن تلاش‌های نهادهای مختلف در زنجیره تامین است. این می تواند منجر به دستیابی یک شرکت به مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود و افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود شود که هر دو می تواند منجر به افزایش فروش و درآمد شود.

مدیریت زنجیره تامین

مدل های اصلی زنجیره تامین چیست؟

انواع مختلفی از مدل های زنجیره تامین موجود است. مدلی که یک شرکت انتخاب می کند به نحوه ساختار شرکت و نیازهای خاص آن بستگی دارد. در اینجا چند نمونه هستند:

مدل جریان پیوسته

این مدل زنجیره سنتی برای شرکت هایی که محصولات مشابهی را با تنوع کمی تولید می کنند به خوبی کار می کند. محصولات باید تقاضای بالایی داشته باشند و نیاز به طراحی مجدد کمی داشته باشند. این عدم نوسان به این معنی است که مدیران می توانند زمان تولید را ساده کرده و کنترل دقیقی بر موجودی داشته باشند. در مدل جریان پیوسته، مدیران به منظور جلوگیری از تنگناهای تولید، باید به طور مرتب مواد خام را پر کنند.

مدل زنجیره سریع

این مدل برای شرکت هایی که محصولات را بر اساس آخرین روندها به فروش می رسانند بهترین کارایی را دارد. کسب‌وکارهایی که از این مدل استفاده می‌کنند باید محصولات خود را سریعاً به بازار عرضه کنند تا از روند حاکم استفاده کنند. آنها باید به سرعت از ایده به نمونه اولیه به تولید به مصرف کننده حرکت کنند. فست مد نمونه ای از صنعتی است که از این مدل زنجیره تامین استفاده می کند.

مدل انعطاف پذیر

شرکت هایی که کالاهای فصلی یا تعطیلات را تولید می کنند اغلب از مدل انعطاف پذیر استفاده می کنند. این شرکت ها افزایش تقاضا برای محصولات خود را تجربه می کنند و به دنبال آن دوره های طولانی مدت کم یا بدون تقاضا هستند. مدل انعطاف پذیر تضمین می کند که آنها می توانند به سرعت برای شروع تولید آماده شوند و به محض کاهش تقاضا به طور موثر خاموش شوند. برای اینکه سودآور باشند، باید در پیش بینی نیاز خود به مواد اولیه، موجودی و نیروی کار دقیق باشند.

بیشتر بخوانید:

پخش مویرگی چیست؟ تفاوت پخش گرم و پخش سرد

حقوق اداره کار ۱۴۰۲ چقدر است؟ جدول حداقل حقوق و مزایا وزارت کار ۱۴۰۲

مدیریت ارتباط با مشتریان

بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کارها

سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

بهترین شیوه های مدیریت زنجیره تامین چیست؟

در اینجا برخی از بهترین شیوه هایی که در سیستم های SCM موفق دیده می شود آورده شده است:

  • از بهبود مستمر حمایت می کنند.
  • هدف آنها افزایش سرعت است.
  • همکاری بین مشاغل فردی در زنجیره را تشویق می کنند.
  • آنها به دنبال فناوری های جدیدی هستند که فرآیندهای آنها را بهبود می بخشد.
  • معیارهایی دارند که به کارکنان اجازه می دهد موفقیت یا شکست هر مرحله در زنجیره را اندازه گیری کنند.

مدل های زنجیره تامین

تفاوت مدیریت زنجیره تامین و مدیریت لجستیک تجاری

اصطلاحات SCM و مدیریت لجستیک تجاری اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، لجستیک در واقع یک حلقه در زنجیره تامین است. لجستیک به برنامه ریزی و کنترل جابجایی و نگهداری کالاها و خدمات از مبدا تا مقصد نهایی می پردازد. مدیریت لجستیک موفق تضمین می کند که در هیچ نقطه ای از زنجیره تاخیری در تحویل وجود ندارد و محصولات و خدمات در شرایط خوبی تحویل داده می شوند. این به نوبه خود به کاهش هزینه های شرکت کمک می کند.

جریان هزینه های تولید چیست؟

سیستم های زنجیره تامین کارآمد، هر قطعه از محصول را در زمانی که مورد نیاز است، در جایی که مورد نیاز است، دریافت می کند. این به معنای کنترل جریان هزینه های تولید است.

جریان هزینه های تولید بیشتر مربوط به مشاغلی است که محصولاتی را تولید می کنند که به قطعات مختلف زیادی از فروشندگان زیادی نیاز دارند. به عنوان مثال، یک تولید کننده لباس ممکن است نیاز به تحویل پارچه، زیپ، تزئینات و نخ داشته باشد تا همه به طور همزمان به دستشان برسد. اگر برخی از لوازم خیلی زود به دستشان برسد، باید با هزینه شرکت ذخیره شوند. اگر برخی دیر بیایند، ماشین ها در حالی که منتظر هستند بیکار می مانند.

تامین کنندگان قابل اعتماد کلیدی هستند

یک فرآیند مدیریت زنجیره کارآمد به تامین کنندگان قابل اعتماد نیاز دارد. این بدان معناست که آنها محصولی را تولید می کنند که با مشخصات سازنده مطابقت دارد و آن را به موقع تحویل می دهد. یک تامین کننده قابل اعتماد سفارش سازنده را تکمیل می کند و قطعات را به موقع ارسال می کند.

برای مثال فرض کنید که XYZ Furniture مبلمان پیشرفته تولید می کند و یک تامین کننده دستگیره های فلزی و سایر لوازم جانبی را ارائه می دهد. اجزای فلزی باید دوام داشته باشند تا سالها دوام بیاورند. آنها باید با طراحی و کیفیت مشخص شده توسط سازنده مطابقت داشته باشند و باید همانطور که در نظر گرفته شده است کار کنند.

آیا زنجیره تامین باعث تورم می شود؟

افزایش کارایی زنجیره نقش مهمی در مهار تورم داشته است. با افزایش کارایی در انتقال محصولات از نقطه A به نقطه B، هزینه های انجام این کار کاهش می یابد که هزینه نهایی را برای مصرف کننده کاهش می دهد. در حالی که کاهش تورم اغلب منفی تلقی می شود، کارایی زنجیره تامین یکی از معدود نمونه هایی است که در آن چیز خوبی است.

COVID-19 یا کرونا چگونه بر زنجیره تامین تأثیر گذاشت؟

یکی از شدیدترین مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری COVID-19 یا همان کرونا آسیب به زنجیره تامین بود. اثرات آن تقریباً هر بخش از اقتصاد را تحت تأثیر قرار داد. عرضه انواع محصولات به دلیل محدودیت های دائمی در حال تغییر در مرزهای ملی و پشتیبان گیری طولانی در بنادر با تاخیر مواجه شد.

در همان زمان، تقاضا برای محصولات به طور ناگهانی تغییر کرد. کمبودها زمانی ایجاد شد که مصرف کنندگان اقلام ضروری مانند دستمال توالت و شیر خشک کودک را احتکار کردند. ماسک‌ها، دستمال‌های تمیزکننده و ضدعفونی‌کننده‌های دست ناگهان مورد تقاضا قرار گرفتند. کمبود تراشه های کامپیوتری، تحویل طیف وسیعی از محصولات از لوازم الکترونیکی گرفته تا اسباب بازی ها و خودروها را به تاخیر انداخت.

تغییر اولویت ها

یک نظرسنجی در اواخر سال 2020 توسط Ernst & Young از 200 مدیر ارشد زنجیره تامین به سه یافته اساسی اشاره کرد:

این بیماری همه گیر تأثیر منفی عمیقی داشت که 72 درصد از مدیران زنجیره تامین به آن اشاره کردند. شرکت های عرضه کننده خودرو و صنعتی آسیب بیشتری دیدند.

مدیران می‌خواهند روی افزودن فناوری‌هایی مانند حسگرها تمرکز کنند که به آنها دید بهتری از سفارش‌هایشان در طول فرآیند می‌دهد. این بیماری همه گیر انتقال به دیجیتالی شدن را تسریع کرد، به طوری که اکثر افراد مورد بررسی گفتند که تحول دیجیتال همراه با افزایش اتوماسیون در چند سال آینده تسریع خواهد شد.

مراحل زنجیره تامین

مراحل یک زنجیره تامین چیست؟

مراحل کلیدی در زنجیره تامین عبارتند از:

1- برنامه ریزی فرآیندهای موجودی و تولید به منظور اطمینان از متعادل بودن عرضه و تقاضا.

2- ساخت یا تامین مواد مورد نیاز برای ایجاد محصول نهایی.

3- مونتاژ قطعات و تست محصول.

4- بسته بندی محصول جهت ارسال یا نگهداری در موجودی تا تاریخ بعدی.

5- حمل و تحویل محصول نهایی به توزیع کننده، خرده فروش یا مصرف کننده.

6- ارائه پشتیبانی خدمات مشتری برای اقلام برگشتی.

نمونه ای از زنجیره تامین چیست؟

یک زنجیره تامین با تامین مواد خام آغاز می شود، مواد خام مب‌توانند استخراج الماس، پخت چرم، تولید ورق فلز یا غیره باشد.

تامین مواد خام اولین گام در این فرآیند است. از آنجا، مواد خام به یک عمده‌فروش منتقل می‌شود، که آنها را به صورت دسته‌ای به تولیدکنندگان می‌فروشد. پس از تحویل، سازنده از مواد برای ایجاد یک محصول استفاده می کند که سپس به خرده فروش تحویل می شود. در نهایت به یک مصرف کننده فروخته می شود.

این تصویر بزرگ است، اما توجه داشته باشید که هر مرحله از فرآیند به دلیل نیاز به آماده سازی، بسته بندی، حمل و باز کردن محصول در هر یک از مقصدهای متوالی آن پیچیده است.

فهرست مطالب

زنجیره تامین شبکه ای از افراد و شرکت هایی است که در ایجاد یک محصول و تحویل آن به مصرف کننده نقش دارند.
یک زنجیره تامین شامل هر مرحله ای است که در رساندن محصول یا خدمات نهایی به مشتری دخیل است. این مراحل ممکن است شامل تامین منابع مواد خام، انتقال آنها به تولید، سپس انتقال محصولات نهایی به مرکز توزیع یا فروشگاه خرده فروشی باشد که در آنجا به مصرف کننده تحویل داده شود.
مدیریت زنجیره تامین (SCM) نظارت و کنترل بر تمام فعالیت های مورد نیاز یک شرکت برای تبدیل مواد خام به محصولات نهایی است که سپس به کاربران نهایی فروخته می شود.
انواع مختلفی از مدل های زنجیره تامین موجود است. مانند: مدل جریان پیوسته، مدل رنجیره سریع و مدل انعطاف پذیر.
اصطلاحات SCM و مدیریت لجستیک تجاری اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، لجستیک در واقع یک حلقه در زنجیره تامین است. لجستیک به برنامه ریزی و کنترل جابجایی و نگهداری کالاها و خدمات از مبدا تا مقصد نهایی می پردازد.

پست های مرتبط