سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

سامانه مودیان سامانه‌ای است که با هدف جمع آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مودیان راه اندازی شده است. مودیان با ورود به سامانه، امکان ثبت و ارسال صورتحساب الکترونیکی و اتصال پایانه‌های فروشگاهی خود به سامانه را دارند. در ادامه با آیسان تک همراه باشید.

بیشتر بخوانید : مدیریت ارتباط با مشتریان

سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

چرا سامانه مودیان راه اندازی شد

یکی از چالش‌هایی که دولت و به ویژه سازمان مالیاتی کشور در سال های اخیر با آن مواجه بوده است، فرار مالیاتی برخی از مودیان است. که باعث کاهش چشمگیر درآمدهای مالیاتی کشور و فشار مضاعف بر سایر مودیان شده است. دولت برای مقابله با این مشکل اقدامات مهمی از جمله راه اندازی سامانه مودیان و تشکیل کارگروه راهبری سامانه مودیان ( شامل نمایندگان وزارتخانه‌های صمت، اطلاعات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اداره مالیات و بانک مرکزی) کرده است. بستر اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ، سامانه مودیان است.

بیشتر بخوانید : بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کارها

فراخوان‌های سامانه مودیان

  1. شرکت های بورسی و فرابورسی از ابتدای آبان ماه 1401
  2. شرکتهای دولتی و سایر دستگاه های اجرایی از اول دی ماه 1401
  3. کلیه اشخاص حقوقی به غیر از نیروهای مسلح ، وزارت دفاع و سایر دستگاه های نظامی و اطالعاتی از اول فروردین ماه 1402
  4. مشاغل فراخوان شده ارزش افزوده از اول تیر ماه 1402
  5. صاحبان مشاغل گروه اول و دوم آیین نامه ماده 95 ق.م.م از اول مهر ماه 1402
  6. سایر اشخاص باقیمانده از اول دی ماه 1402

بیشتر بخوانید : چرخه حسابداری چیست؟

اما در لایحه پیشنهادی قانون تسهیل سامانه مودیان ماده 1 فراخوان ها به دو بخش تقسیم شده است:

  1. کلیه اشخاص حقوقی بورسی و فرابورسی و دستگاه های دولتی به جز ماده 16 ارزش افزوده از اول فروردین ماه 1402
  2. مابقی اشخاص باقیمانده از اول مهر ماه 1402

سامانه مودیان چیست

سایت (سامانه‌ای) است تحت مدیریت سازمان که در آن به هر مؤدی، کارپوشه ویژه ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مؤدیان و سازمان منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام می شود. مؤدیان می توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مؤدیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعالم صورتحساب الکترونیکی، سامانه مؤدیان می باشد.

بیشتر بخوانید : جریان نقدی چیست؟

پایانه فروشگاهی از 2 بخش تشکیل می‌شود:

  1. کارپوشه مودیان
  2. پایانه فروشگاهی

بیشتر بخوانید : تعریف حسابداری مشاغل

کارپوشه مودیان چیست

سازمان مالیاتی کشور در سامانه خود به آدرس www.tax.gov.ir به هر مودی مالیاتی یک کارپوشه اختصاص می‌دهد. این کارپوشه دارای یک میز کار برای ارتباط با سازمان مالیات و مشاهده عملکرد مودی است. میز کار در این سامانه شامل گزارشات مدیریتی و دسترسی‌های سریع به امکانات سامانه می‌باشد. نکته حائز اهمیت در کارپوشه این است که این سامانه برای همه کسب و کارها به یک صورت می‌باشد.

بیشتر بخوانید : نرم افزار حسابداری چیست

پایانه فروشگاهی چیست

در پایانه فروش هر سخت‌افزار و نرم‌افزار شامل رایانه، کارت‌خوان، درگاه پرداخت الکترونیکی، تلفن هوشمند یا سایر دستگاه‌هایی است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  1. اتصال به درگاه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور
  2. اتصال به سامانه مودیان
  3. امکان صدور صورتحساب الکترونیکی

بیشتر بخوانید : سامانه مودیان مالیاتی

پایانه فروشگاهی بر خلاف کارپوشه بنابر کسب و کار مودی طراحی می‌شود و طراحی آن بر عهده خود مودیان می‌باشد.

صورتحساب الکترونیکی چیست

صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره میشود. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام میشود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده میشود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است. (برای آشنایی کامل با انواع صورتحساب الکترونیکی کلیک کنید.)

بیشتر بخوانید : دفتردار یا حسابدار

روش ارسال صورتحساب الکترونیکی

در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه مودیانی که داراری کارپوشه می‌باشند، جهت صدور صورتحساب نیاز به دریافت شناسه یکتای مالیاتی خواهند داشت. دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی دارای مراحل متعددی می‌باشد که مهم‌ترین بخش آن تعیین روش ارسال صورتحساب می‌باشد. در بخش “عضویت” و سپس انتخاب گزینه “شرکت معتمد/سامانه‌های دولتی” در کارپوشه، روش‌هایی بشرح ذیل در نظر گرفته شده و برای مودیان قابل انتخاب می‌باشد:

  • ارسال مستقیم توسط شخص مودی
  • اقدام از طریق شرکت معتمد نوع 1 با کلید شرکت معتمد

روش ارسال مستقیم

برای اقدام به ارسال مستقیم، مودی نسبت به امضا الکترونیکی با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور و ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی اقدام می‌نماید.

ارسال از طریق شرکت معتمد

در ارسال از طریق شرکت معتمد، شرکت معتمد اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مودی را دریافت و با استفاده از کلید خصوصی و زیر ساخت‌های خود اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید : بهترین نرم افزارهای حسابداری جهان در سال 2023

شرکت‌های معتمد

شرکت‌های معتمد ارائه دهنده مالیاتی اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزشهای لازم به مؤدیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیر حاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری میکنند.

ویژگی شرکت‌های معتمد:

  • توانمند سازی
  • مشاوره به مودیان
  • آموزش مویان
  • نصب تجهیزات
  • پشتیبانی تجهیزات
  • راه اندازی
  • استاندارد سازی

انواع مجوز شرکت‌‌های معتمد

1- مجوز نوع اول : نرم افزاری و سخت افزاری ها و ارسال کنندگان صورتحساب در سامانه مودیان

2 – مجوز نوع دوم : آموزش

3 – مجوز نوع سوم : ارائه دهنده خدمات مالیاتی و مشاوره مالیاتی و غیر مالیاتی

عدم ارسال معاملات فصلی

مطابق ماده 7 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، صورتحساب های الکترونیکی صادر شده در سامانه به منزله ثبت در گزارش معاملات فصلی بوده و خریدار و فروشنده از این بابت تکلیف اضافی نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید : حسابداری مدرن چیست

جریمه و تخلفات در سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی قوانین دقیقی را برای استفاده مودیان در نظر گرفته است. که در صورت عدم اجرای آنها توسط مودیان، با جریمه سنگین رو به رو می‌شوند. مودیان در صورت انجام تخلفات زیر به میزان 10% فروشی که داشته‌اند جریمه می‌شوند. از تخلفات می‌توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  • عضو نشدن در سامانه مودیان
  • استفاده نکردن از حافظه مالیاتی
  • استفاده نکردن از پایانه فروشگاهی
  • استفاده کردن از حافظه مالیاتی دیگران برای کسب و کار خود
  • اعلام نکردن حساب‌های بانکی در گردش
  • اعلام نکردن اموال اقتصادی فعال

جریمه بالا تنها بخشی از موارد باز دارنده می‌باشد و در صورت هر گونه سرپیچی از قوانین مالیاتی مودی می‌تواند با جرایم دیگری رو به رو شود. برای مثال در صورتی که مودی از ارائه صورتحساب چاپی خود داری کند یا آن را دستکاری کند معادل دو میلیون تومان یا 2% مبلغ فاکتور همان فروش (هر کدام بیشتر باشد!) جریمه می‌شود.

دریافت فایل کامل متنی قوانین پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

مدت زمان تایید یا رد کردن صورتحساب الکترونیکی

بعد از ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط مودی، خریدار به مدت 30 روز فرصت دارد تا آن را تایید یا رد کند. اگر در مدت تعیین شده فاکتور تایید یا رد نشود به صورت خودکار توسط سامانه مودیان تایید شده محسوب می‌شود.

فهرست مطالب

سایت یا سامانه‌ای است تحت مدیریت سازمان که در آن به هر مؤدی، کارپوشه ویژه ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مؤدیان و سازمان منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام می شود. مؤدیان می توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مؤدیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعالم صورتحساب الکترونیکی، سامانه مؤدیان می باشد.
یکی از چالش‌هایی که دولت و به ویژه سازمان مالیاتی کشور در سال های اخیر با آن مواجه بوده است، فرار مالیاتی برخی از مودیان است. که باعث کاهش چشمگیر درآمدهای مالیاتی کشور و فشار مضاعف بر سایر مودیان شده است. دولت برای مقابله با این مشکل اقدامات مهمی از جمله راه اندازی سامانه مودیان و تشکیل کارگروه راهبری سامانه مودیان کرده است.
کارپوشه دارای یک میز کار برای ارتباط با سازمان مالیات و مشاهده عملکرد مودی است. میز کار در این سامانه شامل گزارشات مدیریتی و دسترسی‌های سریع به امکانات سامانه می‌باشد.
در پایانه فروش هر سخت‌افزار و نرم‌افزار شامل رایانه، کارت‌خوان، درگاه پرداخت الکترونیکی، تلفن هوشمند یا سایر دستگاه‌هایی است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد: اتصال به درگاه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور، اتصال به سامانه مودیان، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی
صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره میشود. و دارای خصوصیات زیر است: دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است، در حافظه مالیاتی ذخیره می‌شود، متناسب با نوع کسب و کار است، دستگاه کارت خوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی

پست های مرتبط