پخش مویرگی چیست؟ تفاوت پخش گرم و پخش سرد

پخش مویرگی – توزیع یا پخش فرآیندی است که یک محصول یا خدمات را برای مصرف کننده یا کاربر تجاری که به آن نیاز دارد در دسترس قرار می دهد. فرآیند پخش می تواند مستقیماً توسط تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات یا با استفاده از کانال های غیر مستقیم با توزیع کنندگان یا واسطه ها انجام شود. در ادامه با آیسان تک همراه باشید.

 

پخش مویرگی

توزیع (یا مکان) یکی از چهار عنصر آمیخته بازاریابی است: سه عنصر دیگر شامل محصول، قیمت گذاری و تبلیغات می‌باشد. پخش موثر می تواند مزیت رقابتی یک شرکت برای رقبای خود باشد. توزیع مویرگی محصولات را به فروشنده نهایی تحویل می دهد و بر اساس الهام از سیستم توزیع جریان خون در بدن است.

مدیریت توزیع چیست؟

سیستم توزیع برای مدت طولانی یک چالش تجاری بوده است. کالاهای خام ممکن است خیلی زود و قبل از استفاده خراب شوند. یا، محصولات نهایی ممکن است خیلی دیر به دست بیایند و به رقیب اجازه دهند تا سهم شما را از بازار تصاحب کند.

توزیع مؤثر به قدری حیاتی است که به بخشی جدایی ناپذیر از زنجیره تأمین و مدیریت موجودی تبدیل شده است. به طور کلی، توزیع موفق شامل بسیاری از قطعات متحرک و روش‌هایی است که نیازمند یک استراتژی مدیریت توزیع قوی است که توسط اطلاعات بلادرنگ (real-time) تغذیه می‌شود.

مدیریت توزیع فرآیندی است که برای نظارت بر جابجایی کالا از تامین کننده به تولید کننده به عمده فروش یا خرده فروش و در نهایت به مصرف کننده نهایی استفاده می شود. فعالیت‌ها و فرآیندهای متعددی از جمله مدیریت فروشندگان ، بسته‌بندی، انبارداری، موجودی، زنجیره تامین، تدارکات و گاهی اوقات حتی بلاک چین درگیر هستند.

بیشتر بخوانید:

مدیریت ریسک چیست؟ تهدیدات و راهکارهای ریسک در تجارت

بیزینس پلن چیست؟ چگونه یک بیزینس پلن موثر بنویسیم؟

مدیریت موجودی | مزایا و انواع آن

تفاوت زنجیره تامین و زنجیره ارزش چیست؟

زنجیره تامین چیست؟

پخش مویرگی چیست؟

توزیع یا پخش مویرگی محصولات را به فروشنده نهایی تحویل می دهد و بر اساس سیستم توزیع جریان خون در بدن موجودات زنده الهام گرفته شده است. به طوری که بر اساس آناتومی انسان، جریان خون بدن از قلب شروع می شود و سپس سیاهرگ ها و سرخرگ ها توسط مویرگ ها به تمام قسمت های بدن انسان می رسند. نکته قابل توجه این است که جریان حاصل از قلب به عنوان مرکز تپنده و فعال شروع می شود و این نکته کلیدی در دسته بندی شبکه توزیع مویرگی محصولات و خدمات است. توزیع مویرگی را می توان به گونه ای بیان کرد که باید محصول و خدمات را از مرکزی که می تواند شرکت یا هر یک از نمایندگی های آن باشد توزیع کند و جریان پیوسته و ثابت و بدون وقفه را آغاز کند.

پخش مویرگی - پخش گرم و سرد

فرآیند پخش یا توزیع یک سیستم و تفکر است که باید مورد توجه جدی همه کسب و کارها قرار گیرد. پخش مویرگی فقط مختص صنایع غذایی و شرکت تامین کننده محصولات بهداشتی و آرایشی نیست.

مزایای پخش مویرگی:

  • جمع آوری اطلاعات دقیق تر و به روزتر در بازار
  • کاهش قیمت
  • پوشش بیشتر بازار
  • ارتباط بیشتر با مشتریان
  • کاهش ریسک از دست دادن مشتریان
  • از دست دادن پول کم کنید
  • افزایش قدرت چانه زنی شرکت
  • کاهش احتمال شکل گیری رقبای جدید
  • جریان ثابت نقدینگی
  • امکان تفویض بیشتر به شعب

معایب توزیع یا پخش مویرگی

1- گسترده و پرهزینه است که در نتیجه مدیریت و هماهنگی این سیستم (لجستیک، انبار، فروش) دشوار است.

2- باعث می‌شود که هزینه‌های شرکت زیاد شود.

3- سرمایه در گردش بالایی نیاز دارد.

پخش گرم و پخش سرد

اگر در فرآیند توزیع مرحله سفارشگیری (بازاریابی) و فروش همزمان باشند اصطلاحا پخش یا توزیع گرم صورت گرفته است. معمولا این پروسه برای کالاهای اساسی و با تقاضای بالا انجام می‌شود. در مقابل اگر بازاریابی و تحویل محصول در 2 مرحله مختلف انجام شود فرآیند پخش سرد است. پخش سرد برای محصولاتی که تاریخ انقضا ندارند یا تاریخ انقضای آنها زیاد است کاربرد دارد.

توزیع کننده کیست؟

نهادی است که محصولات را به خرده فروشان و سایر مشاغلی که مستقیماً به مصرف کنندگان می‌فروشند عرضه می‌کند. برای مثال، یک توزیع‌کننده عمده‌فروشی میوه را در نظر بگیرید که میوه را برای رستوران‌ها، آبمیوه روشی‌ها، خواربارفروشی‌ها و … تامین می‌کند. یا یک توزیع کننده دارویی که انواع داروهای کنترل شده با نسخه را به داروخانه ها عرضه می کند.

توزیع در مقابل لجستیک

لجستیک به برنامه ریزی دقیق و فرآیندهای مرتبط با تأمین و حمل و نقل مؤثر کالا اشاره دارد. لجستیک شامل فعالیت ها و فرآیندهایی مانند مدیریت عرضه، بسته بندی فله و حمل و نقل، کنترل دما، امنیت، مدیریت ناوگان، مسیریابی تحویل، ردیابی محموله و انبارداری است. شاید ساده ترین آن باشد که لجستیک را به عنوان توزیع فیزیکی در نظر بگیریم. این نکته را در پخش مویرگی در نظر بگیرید.

توزیع یک سیستم مدیریتی در لجستیک است که بر انجام سفارش در سراسر کانال های توزیع متمرکز است. کانال توزیع زنجیره ای از عوامل و نهادهایی است که یک محصول یا خدمات در مسیر خود از مبدأ به سمت مصرف کننده از طریق آنها حرکت می کند. نمونه‌هایی از کانال‌های توزیع شامل وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، عمده‌فروشان، خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان شخص ثالث یا مستقل است. توزیع شامل فعالیت ها و فرآیندهایی مانند بسته بندی مصرف کننده یا تجاری، انجام سفارش و ارسال سفارش است. به طور خلاصه، توزیع به راحتی به عنوان توزیع تجاری یا فروش قابل درک است.

پخش مویرگی - لجستیک

چرا مدیریت توزیع مهم است؟

مدیریت توزیع در وهله اول سازماندهی همه چیزهایی است که برای رساندن کالا به خریدار به موقع و با کمترین میزان ضایعات مرتبط است. بنابراین تأثیر مستقیمی بر سود دارد.

بیشتر بخوانید:

زنجیره ارزش چیست؟

حقوق اداره کار ۱۴۰۲ چقدر است؟ جدول حداقل حقوق و مزایا وزارت کار ۱۴۰۲

مدیریت ارتباط با مشتریان

بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کارها

سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

شبکه توزیع چیست و چه مزایایی دارد؟

شبکه توزیع یک گروه متصل از قسمت‌های ذخیره سازی و سیستم های حمل و نقل است. مطابق با استراتژی توزیع طراحی شده برای انتقال کالا از تولید کننده به عمده فروشان، خرده فروشان یا خریداران شکل می گیرد.

مزایای مدیریت توزیع

علاوه بر ارائه سود بیشتر، مدیریت توزیع ضایعات را به روش‌های مختلفی از بین می‌برد، از کاهش فاسد شدن گرفته تا کاهش هزینه‌های انبارداری. زیرا محصولات و کالاها را می‌توان در صورت نیاز (موجودی در زمان)، به جای ذخیره‌سازی در حجم بزرگ‌تر تحویل داد.

مدیریت توزیع منجر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و تحویل سریع‌تر به مشتریان می‌شود، و همچنین کار را برای خریداران آسان‌تر می‌کند، زیرا خرید یک‌جا و سایر راحتی‌ها و پاداش‌ها، مانند برنامه‌های پاداش وفاداری مشتری را ممکن می‌سازد.

چالش های مدیریت توزیع

چالش های پخش مویرگی می تواند از انواع اختلالات ناشی شود.

اختلالات طبیعی شامل حوادث آب و هوایی شدید، کمبود مواد خام (به عنوان مثال سال های بد زراعی)، آسیب های آفات، و بیماری های همه گیر مانند کرونا است.

چالش‌های انسانی شامل شورش، اعتراض، جنگ و اعتصاب است.

مشکلات و چالش های حمل و نقل شامل خرابی وسایل نقلیه حمل و نقل، خرابی های تعمیر و نگهداری و تصادفات، و همچنین تاخیر در پروازها و مقررات محدود کننده یا جدید حمل و نقل مانند مواردی است که به طور مرتب در حمل و نقل مشاهده می شود.

چالش‌های اقتصادی شامل رکود، رکود، کاهش یا افزایش ناگهانی تقاضای مصرف‌کننده یا بازار، تغییرات جدید یا تغییر در کارمزدها یا هزینه‌های انطباق، تغییر در ارزش مبادله ارز و مسائل پرداخت است.

مشکلات محصول شامل فراخوان محصول، مسائل بسته بندی و مسائل مربوط به کنترل کیفیت است.

چالش‌های خریدار شامل تغییرات سفارش، تغییر آدرس حمل و نقل و بازگشت محصول است.

5 عاملی که بر مدیریت توزیع تأثیر می گذارد

خیلی چیزها می توانند بر مدیریت توزیع تأثیر بگذارند. پنج مورد رایج ترین عبارتند از:

فسادپذیری واحد: اگر یک کالای فاسد شدنی است، زمان برای جلوگیری از تلفات ضروری است.

عادات خرید خریدار: اوج و فرورفتگی در عادات خرید می تواند بر الگوهای توزیع و بنابراین نیازهای توزیع متفاوتی که قابل پیش بینی است تأثیر بگذارد.

الزامات خریدار: به عنوان مثال تغییرات در تقاضای موجودی به موقع خرده فروش یا سازنده است.

پیش‌بینی ترکیب محصول: ترکیب‌های بهینه محصول با توجه به فصل‌ها و آب و هوا یا عوامل دیگر متفاوت است.

بهینه‌سازی بار کامیون: به نرم‌افزار مدیریت لجستیک و ناوگان متکی است تا اطمینان حاصل شود که هر کامیون با ظرفیت کامل است و طبق کارآمدترین مسیر هدایت می‌شود.

استراتژی های مدیریت توزیع

در سطح استراتژیک، سه استراتژی مدیریت توزیع وجود دارد:

انبوه

هدف استراتژی انبوه توزیع به بازار انبوه است، به عنوان مثال. به کسانی که در هر کجا به مصرف کنندگان عمومی می فروشند.

انتخابی

در استراتژی انتخابی توزیع به گروه منتخبی از فروشندگان است. به عنوان مثال، فقط برای انواع خاصی از تولیدکنندگان یا بخش‌های خرده‌فروشی (و پخش مویرگی) مانند داروخانه‌ها، سالن‌های مو و فروشگاه‌های بزرگ.

انحصاری

هدف استراتژی انحصاری توزیع به یک گروه بسیار محدود است. برای مثال، سازندگان خودروهای فورد فقط به نمایندگی‌های مجاز فورد می‌فروشند و تولیدکنندگان کالاهای با برند گوچی فقط به بخش کوچکی از خرده‌فروشان کالاهای لوکس می‌فروشند.

انتخاب سیستم مدیریت توزیع

سیستم مدیریت توزیع مناسب برای سازمان شما به اهداف و چالش های توزیع سازمان شما و مدل های توزیع و کانال هایی بستگی دارد که شرکت شما استفاده می کند. اما به عنوان یک قاعده کلی، شرکت ها باید موارد زیر را ارزیابی کنند:

  • سهولت ادغام و سازگاری با سیستم های قدیمی.
  • مقیاس پذیری و کشش
  • امنیت
  • مدیریت داده ها و تجزیه و تحلیل، از جمله جریان داده در زمان واقعی و به اشتراک گذاری داده های اکوسیستم
  • سازگاری، این که آیا سیستم به اندازه کافی چابک است تا بتواند تغییرات سریع مورد نیاز برای غلبه بر موانع یا استفاده از فرصت های جدید را تطبیق دهد.

پخش مویرگی - لجستیک

انواع کانال توزیع چیست؟

برای درک بهتر پخش مویرگی باید ابتدا با مفهمو کانال های توزیع آشنا شد. از لحاظ تاریخی سه کانال توزیع وجود داشت اما با پیشرفت تکنولوژی کانال جدیدی نیز پیدا شده است.

عمده فروش

اجناس در این کانال از تولیدکنندگان به عمده فروشان توزیع می شود. به عنوان مثال، کمپانی‌های سیگار، سبگارهای خود را بین عمده فروشان توزیع می کنند.

خرده فروش

کالاها از تولید کننده یا عمده فروش به خرده فروشان توزیع می شود. به عنوان مثال، لباس‌ها و لوازم جانبی طراحان معروف در زنجیره‌های خرده‌فروشی توزیع می‌شوند.

پخش کننده – پخش مویرگی

این کانال کالاها را از منبع یا سازنده به یک توزیع کننده مجاز منتقل می کند. برای مثال، یک کارخانه فورد، مدل‌ها و مدل‌های مختلف فورد را در نمایندگی‌های مجاز فورد برای فروش به مصرف‌کنندگان یا ناوگان شرکت توزیع می‌کند.

تجارت الکترونیک – پخش مویرگی

جدیدترین و مخرب ترین کانال توزیع، تجارت الکترونیک است. که در آن کالاها و خدمات به صورت مجازی به صورت آنلاین نمایش داده می‌شوند و سپس مستقیماً برای خریدار توزیع می شوند. تجارت الکترونیک به عنوان کانال چهارم منجر به تغییرات سریع شده است و توزیع کنندگان را وادار می کند تا در استراتژی های سنتی خود تجدید نظر کنند.(نرم افزار پخش مویرگی آیسان تک)

عناصر مدیریت توزیع چیست؟

در سیستم های مدیریت توزیع،عناصر مراحلی هستند که در انتقال محصول از تولیدکننده به مشتری نهایی نقش دارند و می توانند شامل: زنجیره تامین، بلاک چین، تدارکات، سیستم سفارش خرید و صورتحساب، مدیریت ارتباط با فروشنده (VRM)، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، سیستم مدیریت موجودی (IMS)، سیستم مدیریت انبار (WMS) و یک سیستم مدیریت حمل و نقل (TMS) باشند.

انواع کانال های توزیع

مستقیم – پخش مویرگی

کانال مستقیم به مصرف کننده اجازه می دهد تا از تولید کننده خرید کند. این کانال مستقیم یا کوتاه ممکن است به معنای هزینه کمتر برای مصرف کنندگان باشد زیرا آنها مستقیماً از تولید کننده خرید می کنند.

غیر مستقیم -پخش مویرگی

توزیع کانال غیرمستقیم به مصرف کننده اجازه می دهد تا کالا را از عمده فروش یا خرده فروش خریداری کند. کانال های غیرمستقیم برای کالاهایی که در فروشگاه های آجر و ملات سنتی فروخته می شوند، معمول است.

ترکیبی – پخش مویرگی

کانال های توزیع ترکیبی هم از کانال های مستقیم و هم از کانال های غیر مستقیم استفاده می کنند. یک تولید کننده محصول یا خدمات ممکن است هم از یک خرده فروش برای توزیع یک محصول یا خدمات استفاده کند و هم ممکن است مستقیماً با مصرف کننده فروش (پخش مویرگی) انجام دهد.

تفاوت بین کانال های توزیع مستقیم و غیر مستقیم چیست؟

در سیستم توزیع کانال های مستقیم آنهایی هستند که به تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات اجازه می دهند مستقیماً با مشتری نهایی خود معامله کنند. به عنوان مثال، شرکتی که لباس تولید می کند و آنها را مستقیماً با استفاده از یک پلت فرم تجارت الکترونیک به مشتریان خود می فروشد، از یک کانال توزیع مستقیم استفاده می کند. در مقابل، اگر همان شرکت برای فروش محصولات خود به شبکه‌ای از عمده‌فروشان و خرده‌فروشان متکی باشد، از کانال توزیع غیرمستقیم استفاده می‌کند.

فهرست مطالب

توزیع یا پخش مویرگی محصولات را به فروشنده نهایی تحویل می دهد و بر اساس سیستم توزیع جریان خون در بدن موجودات زنده الهام گرفته شده است. به طوری که بر اساس آناتومی انسان، جریان خون بدن از قلب شروع می شود و سپس سیاهرگ ها و سرخرگ ها توسط مویرگ ها به تمام قسمت های بدن انسان می رسند.
مدیریت توزیع فرآیندی است که برای نظارت بر جابجایی کالا از تامین کننده به تولید کننده به عمده فروش یا خرده فروش و در نهایت به مصرف کننده نهایی استفاده می شود.
جمع آوری اطلاعات دقیق تر و به روزتر در بازار، کاهش قیمت، پوشش بیشتر بازار، ارتباط بیشتر با مشتریان، کاهش ریسک از دست دادن مشتریان
گسترده و پرهزینه است که در نتیجه مدیریت و هماهنگی این سیستم (لجستیک، انبار، فروش) دشوار است. باعث می‌شود که هزینه‌های شرکت زیاد شود. سرمایه در گردش بالایی نیاز دارد.
اگر در فرآیند توزیع مرحله سفارشگیری (بازاریابی) و فروش همزمان باشند اصطلاحا پخش یا توزیع گرم صورت گرفته است. معمولا این پروسه برای کالاهای اساسی و با تقاضای بالا انجام می‌شود. در مقابل اگر بازاریابی و تحویل محصول در 2 مرحله مختلف انجام شود فرآیند پخش سرد است.

پست های مرتبط