سامانه مودیان مالیاتی چیست | آموزش ثبت نام و ورود

سامانه مودیان مالیاتی – بر اساس قانون و در راستای ایجاد شفافیت، عدالت و هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور از ابتدای سال 1402 همه شرکت‌های حقوقی موظف به ارسال اطلاعات خود به سامانه مودیان می‌باشند. در ادامه با آیسان تک همراه باشید.

بیشتر بخوانید : بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کارها

مودیان مالیاتی

طی سالیان اخیر سازمان امور مالیاتی با الکترونیکی کردن خدمات مالیاتی، شرایطی فراهم کرده است که نیازی به حضور مودیان در ادارات مالیاتی نمی‌باشد. سامانه درگاه ملی مالیات www.tax.gov.ir در راستای ارائه این خدمات غیر حضوری می‌باشد. در ادامه به بررسی قسمت‌های مختلف این سامانه می‌پردازیم. در صورت علاقه برای فهمیدن اهداف راه اندازی سامانه مودیان و قوانین آن دیگر مقالات ما را نیز بخوانید.(لینک زیر را هم مطالعه فرمایید)

بیشتر بخوانید : سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

دلایل راه‌اندازی سامانه مودیان

راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی به دلایل زیر انجام شد:

افزایش شفافیت

راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی باعث افزایش شفافیت در امور مالیاتی می‌شود. شهروندان و مشاغل می‌توانند اطلاعات مرتبط با مالیات‌ها و وضعیت مالیاتی خود را به راحتی مشاهده کنند و اطلاعات به‌روز و دقیقی در دسترس داشته باشند.

ارتقاء اطلاعات مالیاتی

با ایجاد یک سامانه آنلاین، افراد می‌توانند به اطلاعات مالیاتی خود به‌سرعت و دقت دسترسی داشته باشند. این کار امکان تصحیح اطلاعات نادرست و رفع اشتباهات ممکن را فراهم می‌آورد.

کاهش تعاملات حضوری

ایجاد سامانه مودیان مالیاتی به مردم اجازه می‌دهد تا از خدمات مالیاتی استفاده کنند بدون نیاز به حضور حضوری در دفاتر مالیاتی. این امر باعث کاهش وقت و هزینه مرتبط با مراجعه حضوری می‌شود. (برای مشاهده نرم افزار اتصال به سامانه مودیان آیسان تک کلیک کنید)

افزایش قابلیت‌های الکترونیکی

با توسعه سامانه مودیان مالیاتی، می‌توان از امکانات الکترونیکی بهره‌مند شد، از جمله ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت آنلاین، پرداخت مالیات از طریق اینترنت و ارتباطات الکترونیکی با سازمان امور مالیاتی.

کاهش خطاهای انسانی

سامانه مودیان مالیاتی می‌تواند به کاهش خطاهای انسانی مرتبط با انتقال داده‌ها و اطلاعات مالی کمک کند. اطلاعات به صورت آنلاین و خودکار در سامانه ثبت می‌شوند که این باعث کاهش احتمال خطاهای دستی می‌شود. (برای مشاهده نرم افزار اتصال به سامانه مودیان آیسان تک کلیک کنید)

به طور کلی، راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی به منظور افزایش شفافیت، بهره‌وری و ارتقاء اطلاعات مالیاتی برای افراد و مشاغل انجام شده است. همچنین، باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش امکانات الکترونیکی در امور مالیاتی شده است.

خدمات سامانه مودیان

ثبت نام مودیان مالیاتی:

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی با ورود به بخش ثبت نام الکترونیکی می‌توانند شماره اقتصادی دریافت کنند. خلاصه پرونده مالیاتی خود را مشاهده کنند و از امضای الکترونیکی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : چرخه حسابداری چیست؟

اظهارنامه مودیان مالیاتی:

با مراجعه به این قسمت می‌توان اظهار نامه اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی، اجاره املاک و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کرد.

بیشتر بخوانید : جریان نقدی چیست؟

سامانه پرداخت برخط قبوض مالیاتی:

مودیان در صورتی که قصد پرداخت مالیات خود را داشته باشند می‌توانند با ورود به این قسمت، به درگاه الکترونیکی بانک ملی وارد شوند و بصورت آنلاین پرداخت کنند. در غیر این صورت مالیات را از طریق عابر بانک یا دستگاه‌های پوز بپردازند.

بیشتر بخوانید : جریان نقدی چیست؟

خدمات سامانه مودیان

ارائه صورت معاملات فصلی:

این امکان به دو صورت برخط و غیر بر خط به مودیان ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید : نرم افزار حسابداری چیست

فهرست مالیات حقوق:

اگر قصد ارائه لیست حقوق کارکنان را دارید می‌توانید فایل الکترونیکی را با قالب مورد نظر سازمان تولید و به راحتی آن را به سازمان ارسال کنید.

بیشتر بخوانید : ذخیره سازی ابری چیست

خلاصه پرونده – مودیان مالیاتی:

هر مودی یک پرونده الکترونیکی دارد. مودی می‌تواند از آخرین وضعیت پرونده خود در هر زمان و مکان اطلاع پیدا کند.

بیشتر بخوانید : بهترین نرم افزارهای حسابداری جهان در سال 2023

ثبت صندوق و نرم افزار فروش:

برای ثبت صندوق و نرم افزار فروش می‌توان وارد این قسمت شد. با وارد کردن سال مشمولیت و نوع فعالیت ثبت نام خود را انجام دهد.

بیشتر بخوانید : دفتردار یا حسابدار

ثبت اعتراض و شکایات:

به منظور ثبت شکایات و اعتراضات استفاده می‌شود. اگر پرونده سما در سامانه سنیم موجود باشد می‌توان شکایت خود را از این قسمت ثبت و ارسال کنید.

استعلام بدهی مالیاتی:

برای آگاهی از میزان بدهی‌های مختلف مالیاتی می‌توان از این قسمت سامانه استفاده کرد.

خدمات گوشی هوشمند:

برای ارائه تمامی خدمات گفته شده می‌توان نرم افزار مالیات من را از این قسمت دریافت کرد. و تمام فعالیت‌های مالیاتی خود را از طریق گوشی هوشمند انجام داد.

بیشتر بخوانید : شاخه های حسابداری

عضویت و ارسال اطلاعات در سامانه مودیان

قبل از انجام هر کاری باید با مراجعه به ادارات مالیاتی شماره حوزه مالیاتی و کلاسه پرونده خود را دریافت نمایید. سپس وارد سامانه www.my.tax.gov.ir شده و ثبت نام الکترونیکی شوید. روی گزینه پیش ثبت نام کلیک کنید. اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید و شماره اقتصادی دریافت کنید.

فایل راهنمای عضویت در سامانه مودیان

برای ارسال اطلاعات مراحل ذکر شده در پایین را دنبال کنید:

  • عضویت اولیه در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه
  • دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از کار پوشه مودیان (شماره منحصر به فرد 6 کاراکتر)
  • بخش های شماره مالیاتی صورتحساب الکترونیکی (شماره منحصر به فرد مالیاتی با طول ثابت 22 کارکتر)
  • و در انتها مشاهده صورتحساب‌های خرید در کارپوشه مودی خریدار

بیشتر بخوانید : جریان نقدینگی در مدیریت کسب و کار

در صورت بروز هر گونه خطا و مشکل مرکز ارتباط مردمی سازمان مالیات به شماره 1526 پاسخگوی سوالات شما است.

پایانه فروشگاهی چیست

به موجب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مودیان مشمول این قانون، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظفند برای فروش کلیه کالا و خدمات خود صورتحساب الکترونیکی صادر کنند و اطلاعات این صورتحساب‌ها را درمقاطع زمانی معین برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند. صورتحساب الکترونیکی، صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که مشخصات و اقلام اطلاعاتی آن متناسب با نوع کسب و کار، توسط سازمان تعیین و اعلام می‌شود. عملیات ثبت فروش و صدور این صورتحسابهای الکترونیکی، توسط ابزاری تحت عنوان پایانه‌های فروشگاهی انجام می‌شود.

فایل راهنمای پایانه‌های فروشگاهی

پایانه فروشگاهی شامل هرگونه سخت افزار و نرم افزار اعم از رایانه‌ها، دستگاه کارتخوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی، گوشی هوشمند یا هر ابزار دیگری است که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی منطبق با استانداردهای سازمان امور مالیاتی برخوردار باشد. لذا مودیان می‌توانند با توجه به ظرفیت‌ها و نوع کسب و کار خود نسبت به انتخاب و تامین هر یک از انواع پایانه‌های فروشگاهی اقدام کنند.

بیشتر بخوانید : مشاغل کوچک و 10 نکته برای مدیریت امور مالی

آیسان تِک - سیستم های مدیریتی،حسابداری،فروش و انبارداری سامانه مودیان مالیاتی چیست | آموزش ثبت نام و ورود

ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی

مودیان می‌توانند برای ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی خود به سازمان مالیات به دو صورت عمل کنند.

  • ارسال مستقیم
  • شرکت‌های معتمد

شرکت آیسان آیتک، در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی امکان اتصال نرم‌افزار به سامانه مودیان را فراهم کرده است. حسابداران می توانند با استفاده از نرم افزار سامانه مودیان آیسان تک صورت‌حساب الکترونیک را از منبع‌های مختلف اطلاعاتی و با انتخاب نحوه ارسال دلخواه به سامانه ارسال کنند.

پیکربندی آیسان تک جهت ارتباط با سامانه مودیان

امکانات نرم افزار مودیان آیسان تِک

امکانات نرم افزار مودیان آیسان تِک

بیشتر بخوانید : حسابداری مدرن چیست

راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی به دلایل زیر انجام شد: افزایش شفافیت، ارتقاء اطلاعات مالیاتی، کاهش تعاملات حضوری، افزایش قابلیت‌های الکترونیکی، کاهش خطاهای انسانی
راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی باعث افزایش شفافیت در امور مالیاتی می‌شود. شهروندان و مشاغل می‌توانند اطلاعات مرتبط با مالیات‌ها و وضعیت مالیاتی خود را به راحتی مشاهده کنند و اطلاعات به‌روز و دقیقی در دسترس داشته باشند.
ثبت نام مودیان مالیاتی، اظهارنامه مودیان مالیاتی، سامانه پرداخت برخط قبوض مالیاتی، ارائه صورت معاملات فصلی، خلاصه پرونده، ثبت صندوق و نرم افزار فروش
قبل از انجام هر کاری باید با مراجعه به ادارات مالیاتی شماره حوزه مالیاتی و کلاسه پرونده خود را دریافت نمایید. سپس وارد سامانه شده و ثبت نام الکترونیکی شوید. روی گزینه پیش ثبت نام کلیک کنید. اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید و شماره اقتصادی دریافت کنید.
پایانه فروشگاهی شامل هرگونه سخت افزار و نرم افزار اعم از رایانه‌ها، دستگاه کارتخوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی، گوشی هوشمند یا هر ابزار دیگری است که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی منطبق با استانداردهای سازمان امور مالیاتی برخوردار باشد.

پست های مرتبط