شاخه های حسابداری

شاخه های حسابداری – هشت شاخه از حسابداری وجود دارد که به مشاغل اجازه می دهد تا امور مالی کسب و کار خود را ردیابی و محاسبه کنند. هر شاخه کاربرد تخصصی خود را دارد که دید مختلفی را در مورد وضعیت مالی یک کسب و کار نشان می دهد. درک شاخه های مختلف حسابداری برای صاحبان مشاغل مهم است، زیرا می تواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت بلند مدت و دوام کسب و کار شما داشته باشد. این مقاله برای صاحبان مشاغلی است که می خواهند با شاخه های مختلف حسابداری و آنچه که مستلزم آن است آشنا شوند. در ادامه با آیسان تک همراه باشید.

بیشتر بخوانید : بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کارها

شاخه های حسابداری

مقدمه

امروزه کسب و کارهای زیادی وجود دارد و هر فعالیتی نیازمند حساب های مالی خاص خود است. شاخه‌های مختلفی در حوزه حسابداری تعریف شده است. انواع حسابداری در ماهیت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. شاخه‌های حسابداری برای لزوم پاسخگویی به نیاز همه شرکت ها به حسابداری مالی به‌وجود آمده‌اند. در این مقاله با شاخه های حسابداری بیشتر آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید : سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

هشت شاخه حسابداری

همه شاخه های حسابداری یکسان نیستند. برخی بر هزینه ها، برخی دیگر بر حسابرسی و برخی بر مالیات تمرکز می کنند. هشت شاخه حسابداری شامل موارد زیر است:

  • شاخه حسابداری مالی
  • حسابداری هزینه
  • حسابرسی حسابداری
  • مدیریتی
  • سیستم های اطلاعات حسابداری
  • شاخه حسابداری مالیاتی
  • حسابداری قانونی
  • شاخه  امانی

بیشتر بخوانید : چرخه حسابداری چیست؟

1. شاخه حسابداری مالی

حسابداری مالی معاملات تجاری یک شرکت را از طریق صورت های مالی ثبت، خلاصه و گزارش می کند. این شاخه حسابداری شامل صورت سود و زیان، ترازنامه، صورت جریان نقدی و سود انباشته است. این گزارش های مالی بینشی از عملکرد یک شرکت را به اعتبار دهندگان، سرمایه گذاران و مقامات مالیاتی ارائه می دهد. دو نوع حسابداری مالی وجود دارد: 1. حسابداری نقدی 2. حسابداری تعهدی.

نقدی

این زیر شاخه از حسابداری بر معاملات تجاری شامل وجه نقد متمرکز است. حسابداران در حسابداری نقدی، حساب نقدی شرکت را در هر ورودی حساب بدهکار و بستانکار می کند. معاملات بدون ورودی پولی در صورتهای مالی منظور نمی شود. با استفاده از این روش، حسابداران بسته به تراکنش، حساب نقدی را در هر ورودی حساب بدهکار و بستانکار می کنند. به عنوان مثال، هنگام ثبت حواله های مشتری، حسابدار حساب نقدی را بدهکار و حساب درآمد فروش را بستانکار می کند.

بیشتر بخوانید : جریان نقدی چیست؟

تعهدی

شاخه تعهدی، داده های معاملاتی را ثبت می کند. حسابداری تعهدی همان روش حسابداری نقدی است اما برای تمام معاملاتی که فعالیت‌های عملیاتی شرکت را تشکیل می‌دهند، حساب می شود. با استفاده از روش تعهدی، درآمد و هزینه‌ها به جای دریافت یا پرداخت، هنگام وقوع معامله ثبت می‌شوند.

بیشتر بخوانید : جریان نقدی چیست؟

2. حسابداری هزینه

شاخه هزینه، بهای تمام شده تمام هزینه های یک شرکت مربوط به تولید محصول را ثبت، تجزیه و تحلیل و گزارش می کند. حسابداری هزینه چهار نوع عمده دارد.

بهای تمام شده استاندارد

این شاخه تفاوت بین بهای تمام شده تولید  و هزینه‌هایی که برای تولید کالا رخ می‌دهد، را شناسایی می‌کند. این هزینه های کل به عنوان هزینه های استاندارد شناخته می شوند. هزینه‌های محصول، هزینه‌های مستقیم مواد، هزینه‌های مستقیم نیروی کار و هزینه‌های سربار تولید، همگی در هزینه‌های استاندارد نقش دارند. هزینه های استاندارد یک ابزار برنامه ریزی عالی هستند. این هزینه ها در واقع با هزینه های واقعی تفاوت دارند و به عنوان واریانس شناخته می شود. حسابداری بهای تمام شده استاندارد کمک زیادی به یافتن واریانس ها و بررسی دلایل پشت آنها می کند.

بیشتر بخوانید : تعریف حسابداری مشاغل

هزینه بر مبنای فعالیت

شاخه حسابداری هزینه مبتنی بر فعالیت، فعالیت های یک سازمان را شناسایی می کند. این شاخه هزینه هر فعالیت را به همه محصولات و خدمات اختصاص می دهد. پنج مرحله آن به شرح زیر است:

  • شناسایی فعالیت های پرهزینه مورد نیاز برای ساخت محصول(ها).
  • هزینه های سربار را به فعالیت های مشخص شده در مرحله اول اختصاص دهید.
  • محرک هزینه برای هر فعالیت را مشخص کنید.
  • نرخ سربار از پیش تعیین شده برای هر فعالیت را محاسبه کنید.
  • هزینه های سربار را به محصولات اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید : نرم افزار حسابداری چیست

در حسابداری هزینه مبتنی بر فعالیت می تواند به صاحبان و مدیران کسب و کار کمک کند تا محرک های سربار و هزینه را درک کنند. این شاخه به مدیریت اجازه دهد تا فعالیت‌هایی را که پرهزینه و کم ارزش هستند، کاهش دهد یا حذف کند.

شاخه حسابداری ناب

زیر شاخه حسابداری ناب ضایعات عملیات را شناسایی و حذف می کند. حسابداری سنتی برای حمایت از تولید انبوه و شاخه حسابداری ناب برای بهبود کارایی کلی عملیات طراحی شده است. شاخه ناب می‌تواند راه‌های حذف ضایعات، بهبود کیفیت، سرعت بخشیدن به تولید و بهبود بهره‌وری را کشف کند.

بیشتر بخوانید : ذخیره سازی ابری چیست

حسابداری هزینه نهایی

این حسابداری به افزایش یا کاهش هزینه تولید یک واحد بیشتر یا خدمت به یک مشتری دیگر اشاره دارد. برای محاسبه هزینه نهایی، یک تجارت نقطه ای را تعیین می کند که در آن افزایش تولید یا خدمات، میانگین هزینه کالای تولید شده را افزایش می دهد. محاسبه هزینه نهایی یک محصول می تواند به شرکت کمک کند سودآوری آن را ارزیابی کنید و مدیریت بتواند تصمیمات آگاهانه بگیرد. این یک ابزار مهم برای استفاده در هنگام تعیین قیمت است.

بیشتر بخوانید : سامانه مودیان مالیاتی چیست

3. حسابرسی حسابداری

حسابرسی بررسی عینی و ارزیابی صورتهای مالی یک شرکت است که به صورت داخلی یا توسط یک نهاد دولتی انجام می شود. سه نوع ممیزی وجود دارد:

داخلی

این حسابرسی به عنوان ابزار مدیریتی برای بهبود فرآیندها و کنترل داخلی استفاده می شوند.

خارجی

نوع خارجی معمولاً توسط یک شرکت حسابداری انجام می شود. حسابرسی خارجی شامل بررسی صورت های مالی و کنترل های داخلی شرکت است. نظر حسابرس در گزارش حسابرسی درج می شود.

حسابرسی IRS

این حسابرسی بررسی اطلاعات مالی یک سازمان برای اطمینان از گزارش صحیح اطلاعات طبق قوانین مالیاتی است.

بیشتر بخوانید : بهترین نرم افزارهای حسابداری جهان در سال 2023

4. شاخه حسابداری مدیریتی

هدف اصلی حسابداری مدیریت به حداکثر رساندن سود و به حداقل رساندن زیان است. این شاخه حسابداری اطلاعات مالی را شناسایی، اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و به مدیریت ارسال می‌کند. این اطلاعات به مدیران صاحبان کسب و کار در تصمیم گیری های آگاهانه کمک می کند. چند نمونه از تکنیک های حسابداری مدیریتی عبارتند از:

شاخه تجزیه و تحلیل حاشیه

این تکنیک بهینه سازی تولید را بررسی می کند. که شامل محاسبه نقطه سربه سر و تعیین ترکیب فروش بهینه برای محصولات شرکت است.

تجزیه و تحلیل محدودیت

در تجزیه و تحلیل به شناسایی ناکارآمدی ها و تأثیر آنها بر توانایی شرکت برای تولید سود کمک می کند.

شاخه بودجه بندی سرمایه ای

این تکنیک اطلاعات مورد نیاز برای اتخاذ تصمیمات لازم در رابطه با مخارج را تجزیه و تحلیل می کند. حسابداران مدیریتی یافته های خود را به صاحبان و مدیران ارائه می کنند تا در تصمیم گیری های بودجه کمک کنند.

تحلیل و پیش‌بینی روند

تحلیل و پیش‌بینی روند، الگوها و روند هزینه‌های محصول را شناسایی می‌کند و واریانس‌های غیرعادی را از مقادیر پیش‌بینی‌شده تشخیص می‌دهد.

بیشتر بخوانید : دفتردار یا حسابدار

5. سیستم های اطلاعات حسابداری

AIS یا سیستم اطلاعات حسابداری یک روش مبتنی بر کامپیوتر است. این سیستم فعالیت حسابداری را که با منابع فناوری اطلاعات ترکیب شده است، ردیابی می کند. AIS ساختاری است که کسب‌وکارها از آن برای جمع‌آوری، ذخیره، مدیریت، پردازش، بازیابی و گزارش داده‌های مالی خود استفاده می‌کنند.

پنج جزء اساسی سیستم های اطلاعات حسابداری

سخت افزار کامپیوتر

این فناوری فیزیکی است که با پردازش و/یا ذخیره داده ها درگیر است. این جزء می تواند یک گوشی هوشمند یا یک ابر کامپیوتر باشد. سخت افزار همچنین شامل تجهیزاتی مانند صفحه کلید، درایوهای خارجی و روترها می شود.

نرم افزار کامپیوتری

نرم افزار به سخت افزار می گوید چه کاری انجام دهد. سیستم عامل، بخش اصلی نرم افزار سیستم است. ویندوز نمونه ای از یک سیستم عامل است. نوع دیگر نرم افزار، نرم افزار کاربردی است. نرم افزارهای کاربردی برای انجام وظایف خاص، مانند ایجاد یک سند یا مدیریت یک صفحه گسترده طراحی شده است.

ارتباطات از راه دور

اطلاعات از طریق بستر مخابرات به دیگران منتقل می شود. اتصالات را می توان از طریق سیم یا بی سیم از طریق شبکه Wi-Fi ایجاد کرد. اتصال رایانه ها به یکدیگر در یک منطقه خاص، مانند یک دفتر یا مدرسه، از یک شبکه محلی (LAN) استفاده می کند. اتصال کامپیوترهایی که پراکندگی بیشتری دارند از شبکه ای به نام شبکه گسترده (WAN) استفاده می کنند.

پایگاه داده ها و انبارهای داده

پایگاه داده جایی است که داده های حسابداری شما در آن ذخیره و بازیابی می شود. انبار داده حاوی تمام داده ها به هر شکلی است که سازمان نیاز دارد.

منابع انسانی و رویه ها

عنصر انسانی، مولفه نهایی و احتمالاً مهمترین جزء است. منظور افرادی هستند که سیستم را اجرا می کنند. آنها داده ها را جمع آوری و اطلاعات موجود در پایگاه های داده را تفسیر می کنند.

بیشتر بخوانید : جریان نقدینگی در مدیریت کسب و کار

6. شاخه حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی به جای صورت های مالی عمومی بر مالیات ها تمرکز دارد. این شاخه حسابداری بر معاملاتی تمرکز دارد که بر بار مالیاتی یک کسب و کار تأثیر می‌گذارد. هدف دیگر آن محاسبه صحیح مالیات و تهیه اسناد مالیاتی مرتبط هستند. قوانین مالیاتی باید هنگام تهیه اظهارنامه مالیاتی افراد و شرکت ها به شدت رعایت شود. حسابداری مالیاتی مهم است زیرا قوانین مالیاتی پیچیده و تغییر هستند. هدف اصلی حسابداری مالیاتی تعیین بدهی مالیاتی شرکت و گزارش آن به دولت با استفاده از فرم های مالیاتی صحیح است.

بیشتر بخوانید : مشاغل کوچک و 10 نکته برای مدیریت امور مالی

7. حسابداری قانونی

حسابداری قانونی ترکیبی از مهارت های حسابداری و حسابرسی یک فرد یا کسب و کار است. حسابداران قانونی شواهد مالی را جمع آوری می کنند. آنها می توانند یافته های خود را با استفاده از گزارش ها به اشتراک بگذارند. این شاخه حسابداری اغلب در پرونده های کلاهبرداری و اختلاس مورد استفاده قرار می گیرد. حسابداری قانونی توضیح مفصلی از ماهیت و میزان جرم مالی ارائه می دهد.

8. شاخه حسابداری امانی

این شاخه حسابداری ثبت معاملات مرتبط با یک دارایی است و به صورت نقدی رسیدگی می‌شود. حسابداری امانی وجه نقد دریافت و پرداخت ها هنگام تسویه را ثبت می کند. این اطلاعات سپس به ذینفعان و اغلب دادگاه ها ارائه می شود. قوانین مربوط به حسابداری امانی در کشورهای مختلف، متفاوت است. در مورد وصیت خواسته‌های متوفی یا اعطاکننده باید مطابق وصیت نامه یا سند امانی بیان شود.

یک امانت‌دار از طرف شخص دیگری که صاحب پول است حسابی ایجاد می‌کند. صاحب پول به عنوان مالک اصلی شناخته می‌شود. حسابداری امانی گزارش جامعی از فعالیت یک مسئولیت در یک دوره زمانی خاص ارائه می‌کند. این گزارشات شامل سوابقی از تمام دریافت‌ها و پرداخت‌های مدیریت شده توسط امین است.

بیشتر بخوانید : حسابداری مدرن چیست

فهرست مطالب

پست های مرتبط