تعریف حسابداری مشاغل

درک تعریف حسابداری و مفاهیم کلیدی پشت آن می تواند به شما در مدیریت امور مالی کسب و کار کوچکتان کمک کند. حسابداری زبان تجارت کوچک است. بدون بینش مناسب در مورد سلامت مالی شرکت خود، شما به عنوان یک کسب و کار کوچک فلج شده اید. یک حسابدار وضعیت مالی و سودآوری کسب و کار شما را پیگیری می کند، از جمله اینکه دقیقاً چقدر پول وارد و خارج می شود. در ادامه با آیسان تک همراه باشید.

بیشتر بخوانید : بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کارها

حسابداری

انواع اصلی حسابداری

عبارتند از حسابداری مالی، مدیریتی و مالیاتی.

این مقاله برای صاحبان مشاغل جدید است که به دنبال بهبود مهارت های حسابداری اولیه و درک آنچه حسابداران انجام می دهند هستند.

بیشتر بخوانید : سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

تعریف حسابداری

به نحوه ردیابی امور مالی توسط یک فرد یا سازمان، مانند یک کسب و کار کوچک حسابداری می گویند. حسابداری تجاری فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی برای یک شرکت است. فرایند حسابداری می تواند توسط یک تیم فردی، تجاری یا حسابداری انجام شود. اطلاعاتی که جمع آوری می کنید به شما در درک فعالیت های تجاری شرکت و ایجاد گزارش های مالی کمک می کند.

بیشتر بخوانید : چرخه حسابداری چیست؟

برای مشاغل، جمع‌آوران مالیات، تنظیم‌ کننده‌ها و سایر سازمان‌های نظارتی که می‌خواهند سوابق مالی کامل را ببینند، حسابداری عصای دست آنها است. اگر کسب و کار شما زمانی به دنبال سرمایه گذاران یا سایر سهامداران باشد، این آژانس ها اسناد حسابداری شما را بررسی خواهند کرد.

چرا حسابداری برای کسب و کار شما مهم است؟

فرایند حسابداری تجاری به چند دلیل مهم است. به عنوان یک صاحب کسب و کار، باید انواع دارایی ها، موجودی و بدهی های کسب و کار خود را بدانید. این چیزی است که به شما کمک می کند تا به رشد کسب و کار خود ادامه دهید و سرمایه گذاران را ایمن کنید.

بیشتر بخوانید : جریان نقدی چیست؟

مزایای حسابداری

مزایای حسابداری

ارزیابی عملکرد کسب و کار

صورت های مالی به شما کمک می کند تا درک کنید که کسب و کار شما چگونه است. آنها می توانند به شما کمک کنند تا مناطقی را که کسب و کار شما در آنها عملکرد خوبی دارد و همچنین مواردی که باید روی آنها کار کنید را ببینید. اگر یکی از اهداف شما جذب سرمایه گذاراست، این اطلاعات برای شما بسیار مهم و حیاتی می باشد.

بیشتر بخوانید : نرم افزار حسابداری چیست

ایجاد پیش‌بینی‌های مالی

درک داده‌های مالی کسب‌ وکارتان به شما کمک می‌ کند پیش‌ بینی‌های مالی داشته باشید و با پول خود تصمیم‌ های هوشمندانه ‌تری بگیرید.

ثبت اظهارنامه مالیاتی سالانه

حفظ حسابداری کسب و کار شما در زمان مالیات کارها را بسیار آسان تر می کند.

حسابداران چه می کنند؟

انجمن حسابداری آمریکا، حسابداری را اینگونه تعریف می کند: «فرایند شناسایی، اندازه گیری و انتقال اطلاعات اقتصادی برای اجازه قضاوت و تصمیم گیری آگاهانه توسط استفاده کنندگان از اطلاعات». حسابداران معمولاً با استفاده از نرم افزار حسابداری، حساب های پرداختنی، حساب های دریافتنی و سایر تراکنش های مالی کسب و کار را ثبت می کنند.

بیشتر بخوانید : سامانه مودیان مالیاتی

حسابداران از کارهای انجام شده برای تولید و تجزیه و تحلیل گزارش های مالی استفاده می کنند. یک حسابدار می تواند سیستمی را طراحی کند که تمام جزئیات لازم برای برآوردن نیازهای کسب و کار – مدیریتی، گزارشگیری مالی، پیش بینی، تجزیه و تحلیل و گزارش مالیاتی را در بر می گیرد. همچنین حسابداران اطلاعاتی را که تیم مدیریت داخلی شرکت برای حفظ سلامت مالی کسب و کار نیاز دارد را به آنها می دهند.

انواع مختلف حسابداری

در فرایند تعریف حسابداری بخش های متفاوتی دارد اما به طور کلی می توان آن را به بخش های زیر تقسیم کرد:

  • حسابداری مالی
  • حسابداری هزینه
  • حسابرسی
  • حسابداری مدیریتی
  • سیستم های اطلاعات حسابداری
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابداری قانونی
  • حسابداری امانی

بیشتر بخوانید : ذخیره سازی ابری چیست

نسبت های تعریف حسابداری

در نسبت های تعریف حسابداری با بررسی اجزای مجزا نسبت به کشف شرایط و روندهای دشوار کمک می کند. فرمول هایی مانند این به حسابداران کمک می کند تا وضعیت و پیش بینی های شرکت را تعیین کنند. نسبت های حسابداری به پنج دسته اصلی تقسیم می شوند:

نقدینگی

دارایی های نقدی شرکت را در مقابل بدهی های آن اندازه گیری می کند.

سودآور‏ی

توانایی سازمان را برای کسب سود پس از پرداخت هزینه‌ها اندازه‌گیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید : دفتردار یا حسابدار

اهرمی

نسبت های اهرمی کل بدهی را در مقابل کل دارایی ها اندازه گیری می کند و ارزش ویژه را اندازه گیری می کند.

گردش مالی

این نسبت کارایی را با مقایسه بهای تمام شده کالاهای فروخته شده در یک دوره زمانی با مقدار موجودی موجود در همان زمان اندازه گیری می کند.

ارزش بازار

وضعیت اقتصادی یک شرکت را در مقایسه با سایر شرکت‌های صنعتی اندازه‌گیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید : شاخه های حسابداری

حسابداری دفتر داری

حسابداری یا دفتر داری

در حالی که تعریف حسابداری و دفتر داری ممکن است یکسان به نظر برسند، اما در واقع بسیار متفاوت هستند. دفتر داری یک عمل مبتنی بر ثبت است. و بر ثبت اطلاعات، ردیابی اعداد مهم و تعیین کمیت جنبه های پولی مهم کسب و کار شما تمرکز دارد. حسابداری زمانی وارد می شود که این اعداد و گزارش ها برای کمک به تصمیم گیری های تجاری تفسیر و برون یابی شوند.

بیشتر بخوانید : جریان نقدینگی در مدیریت کسب و کار

بنابراین در حالی که دفتر داری و داشتن سیستم های حسابداری مناسب بسیار مهم است، تنها نیمی از کار برای ایجاد یک تجارت سالم از نظر مالی است. به منظور تصمیم گیری آگاهانه در مورد آینده کسب و کار خود به شیوه های حسابداری نیاز دارید. داده های بدون تفسیر مناسب چه فایده ای دارند؟!

وظایف حسابداری – تعریف حسابداری

در اینجا برخی از وظایف شغلی اصلی حسابداران را برای شما آورده ایم:

تعریف حسابداری – ثبت معاملات

بسته به حجم معاملات، یک حسابدار ممکن است هر تراکنش را روزانه یا هفتگی ثبت کند (به عنوان مثال، صورتحساب مشتریان، دریافت پول نقد از مشتریان، پرداخت فروشندگان).

امضا چک ها و پرداخت به فروشندگان

حسابداران ممکن است حساب‌های پرداختنی را ردیابی کنند و وجوهی را برای پرداخت به موقع تامین‌کنندگان و اجتناب از هزینه‌های دیرکرد برنامه‌ریزی کرده باشند.

بیشتر بخوانید : مشاغل کوچک و 10 نکته برای مدیریت امور مالی

موجودی دسته چک های تجاری

حسابداران ممکن است این کار را ماهانه انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که ورودی های تراکنش نقدی کسب و کار شما دقیق است و شما با موقعیت نقدی صحیح کار می کنید.

تعریف حسابداری – رسید اسناد و پرونده

حسابداران ممکن است تمام فاکتورهای ارسال شده، تمام رسیدهای نقدی (پول نقد، چک و سپرده کارت اعتباری) و تمام پرداخت های نقدی (نقد، چک و صورت حساب کارت اعتباری) را کپی کنند. آنها همچنین ممکن است یک سیستم پرونده راه اندازی کنند که درک، ردیابی و نگهداری آن آسان باشد.

بررسی پرداخت‌های مالیاتی و تأیید آنها

شما باید الزامات مالیات بر حقوق و دستمزد را بر اساس قوانین مختلف برآورده کنید. حسابداران اطمینان حاصل می کنند که مالیات های مربوط به درآمد، تامین اجتماعی، از کار افتادگی و ناتوانی را در تاریخ های لازم به سازمان های مربوطه، گزارش و واریز می کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین نرم افزارهای حسابداری جهان در سال 2023

چرخه حسابداری – تعریف حسابداری

در تعریف چرخه حسابداری فرآیندی است که شرکت شما برای ثبت و تجزیه و تحلیل رویدادهای مختلف مرتبط با حسابداری در شرکت شما در نظر گرفته است. برای مدیریت سلامت مالی شرکت خود، ایجاد شیوه های حسابداری و دفترداری موثر بسیار مهم است.

مراحل اصلی یک چرخه حسابداری موثر عبارت اند از:

شناسایی تراکنش ها

این مرحله اساسی برای ایجاد شیوه های دقیق و صحیح ثبت سوابق است. نرم افزارهای حسابداری و سیستم های POS اغلب می توانند در این زمینه کمک کنند.

ثبت تراکنش ها – تعریف حسابداری

مانند مرحله اول، ضبط را می توان با سیستم های نرم افزاری مبتنی بر ابر انجام داد. نکته کلیدی این است که هر معامله ای که کسب و کار شما انجام می دهد در جایی ثبت شود.

ثبت معاملات

هنگامی که یک معامله ثبت می شود، باید در دفتر کل ثبت شود که کل معاملات کل تجارت را در خود نگه می دارد.

فهرست تراز آزمایشی تعدیل نشده

بررسی وضعیت مالی شرکت شما در پایان دوره حسابداری است که می تواند به صورت سه ماهه، ماهانه یا بر مبنای از پیش تعیین شده دیگری باشد. موجودی آزمایشی برای هر حساب در کسب و کار شما در پایان هر دوره ایجاد می شود.

ایجاد کاربرگ‌ها – تعریف حسابداری

این برگه‌ها مشخص می‌کنند که در چه مواردی باید تنظیماتی برای هر موجودی انجام شود.

تهیه صورت های مالی

اکثر مشاغل به صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدی نیاز دارند.

بستن دفاتر – تعریف حسابداری

حسابدار چرخه را با یک ورودی پایان می دهد، که موجودی حساب موقت را در دفتر کل بازنشانی می کند و به عنوان یک نمای کلی از دوره زمانی معین برای تجزیه و تحلیل آینده عمل می کند.

بیشتر بخوانید : حسابداری مدرن چیست

جمع بندی

اگر حسابداری یکی از نقاط قوت شما نیست، اما باید این جنبه از تجارت خود را مدیریت کنید، ابزارهای متعددی در بازار وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. و بهترین مکان برای شروع سرمایه گذاری در نرم افزار حسابداری است. برای ساده کردن عملکردهای حسابداری، باید بهترین نرم افزار حسابداری را که نیازهای شما را برآورده می کند، تهیه کنید.

نرم افزار حسابداری امکان ارسال صورتحساب، تطبیق تراکنش های بانکی، پرداخت به فروشندگان و کارمندان را فراهم می کند. نرم افزار دقیقی که شما نیاز دارید به نوع کسب و کار شما و ویژگی های خاصی که می خواهید بستگی دارد.

فهرست مطالب

عبارتند از حسابداری مالی، مدیریتی و مالیاتی.
به نحوه ردیابی امور مالی توسط یک فرد یا سازمان، مانند یک کسب و کار کوچک حسابداری می گویند. حسابداری تجاری فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی برای یک شرکت است. فرایند حسابداری می تواند توسط یک تیم فردی، تجاری یا حسابداری انجام شود. اطلاعاتی که جمع آوری می کنید به شما در درک فعالیت های تجاری شرکت و ایجاد گزارش های مالی کمک می کند.
فرایند حسابداری تجاری به چند دلیل مهم است. به عنوان یک صاحب کسب و کار، باید انواع دارایی ها، موجودی و بدهی های کسب و کار خود را بدانید. این چیزی است که به شما کمک می کند تا به رشد کسب و کار خود ادامه دهید و سرمایه گذاران را ایمن کنید.
حسابداران معمولاً با استفاده از نرم افزار حسابداری، حساب های پرداختنی، حساب های دریافتنی و سایر تراکنش های مالی کسب و کار را ثبت می کنند. حسابداران از کارهای انجام شده برای تولید و تجزیه و تحلیل گزارش های مالی استفاده می کنند. یک حسابدار می تواند سیستمی را طراحی کند که تمام جزئیات لازم برای برآوردن نیازهای کسب و کار – مدیریتی، گزارشگیری مالی، پیش بینی، تجزیه و تحلیل و گزارش مالیاتی را در بر می گیرد.
ثبت معاملات، امضا چک ها و پرداخت به فروشندگان، موجودی دسته چک های تجاری، رسید اسناد و پرونده، بررسی پرداخت‌های مالیاتی و تأیید آنها

پست های مرتبط